Du skal først træne når det er blevet lyst

Det er mørkt udenfor om morgenen og sent på eftermiddagen  og det tærer på energien. Du føler dig måske træt, uoplagt, nedtrykt og lidt halv elendig tilpas.

Kuren er at komme ud i dagslyset og træne, så vil du på sigt få mere energi til at overleve den kolde og grå vinter.

Læs også hvordan du får mere energi på bare 30 minutter på udeoghjemme.dk

D-vitaminer til kroppen

Træning i dagslys. Hvorfor er det nu så vigtigt, spørg du måske dig selv om, og det har Birgitte Nymann svaret på.

Ophold i dagslys sætter gang i produktionen af D-vitamin, som de fleste danskere i underskud af. D-vitamin bruges blandt andet til immunforsvaret, knogleopbygning, vægttab og alt muligt andet.

Birgitte Nymann siger, at træner du i dagslyset, får du styrket hjertet, kroppen og får samtidig frisk luft og lys. Set med træningsbriller er det ikke bedre at træne i lys, men set med vitamin-briller får du det bedre af det.

Få læge Jerk W. Langers bud på hvordan du får flere D-vitaminer på udeoghjemme.dk

- Energien kommer tilbage eller i hvert fald bliver den bedre. Træningen sætter fut i forbrændingen og dermed øges energiforsyningen til alle celler og det føles som større overskud, og så skyldes meget vintertræthed at vi ikke opholder os nok udendørs. D-vitamin mangel hænger også sammen med vintertræthed og depression.

Fire gode råd:
- Du kan træne, når du har en fridag/weekend.

- Du kan træne i tiden op til din frokostpause og så blive 30-60 minutter ekstra på arbejdet senere på dagen, så bliver du i øvrigt mere effektiv på arbejdet om eftermiddagen.

Fordi træningen sætter gang i blodcirkulationen i hele kroppen og dermed også hjernen. Vi ved at bare 10 minutters bevægelse ændrer på blodflowet i hjernen - til det bedre, så man tænker mere effektivt efter en gang træning - og lys og luft.

- Du kan gå en tur i din frokostpause

- Du kan træne i dagtimerne på de dage hvor du arbejder aften/nat 

Arbejdet fylder
Sidder du fast på jobbet og arbejder i dagstimerne, så fortvivl ikke. Birgitte Nymann har et par ekstra råd i ærmet.

- du kan gå mens du holder møder - altså de møder der ikke kræver at du sidder.

- du kan gå mens du taler i telefon. De længere telefonmøder kan bruges til en gåtur udendørs.

Men bare fordi du ikke kan nå at træne i dagslyset, skal du stadig sørge for at komme af sted.

- Træning gør altid en forskel. Altid. Så det skal ikke være en undskyldning at man ikke kan træne i dagslys, siger Birgitte Nymann.

Af Mette Skøtt, udeoghjemme.dk/NewsDesk, Aller Media.

Dagens Gossip