Dyre træningsproteiner er spild af penge: Burgere og fritter er ligeså godt

Drop du bare de dyre proteinbarer, shakes og bøtterne med pulver, hvis du er til den slags før eller efter træning. Det konkluderer en undersøgelse, der viser, at det er lige så effektivt at spise en burger med pomfritter:

- Fast food giver lige så gode resultater i forhold til at opbygge glykogen (der bliver til glukose red.), og præstationsfremme, sammenlignet med diverse sports-supplementer, siger en af forskerne bag forsøget, Michael Joseph Cramer til washingtonpost.com.

Han bad gruppen af forsøgspersonerne, der var atleter, om at faste i fire timer inden forsøget og træne hårdt i 90 minutter for derefter at splitte gruppen op i to.

Den ene halvdel fik typisk ’sund’ kost efterfølgende; energibarer, peanutbutter og lignende, mens den anden gruppe fik alt det, man skulle tro, de burde undgå: Kager, hamburgere, pomfritter og cola.

Læs også: 3 røvgode weekend-råd: Sådan snyder du dig til en rund numse

To timer efter måltidet skulle forsøgspersonerne cykle en lang tur for at måle deres præstationer. En uge efter gentog forsøget sig – men her byttede grupperne kost, så de fik det modsatte at spise, end det de fik første gang, de deltog i forsøget.

Forsøget viste, at der ingen forskel overhovedet var på præstationsniveauet, insulin-, glukose eller kolesterol-niveauet blandt deltagerne, uanset om de havde spist det sunde eller det usunde måltid efter træningen.

Læs også: Her er 8 videnskabelige grunde til at ELSKE Bacon

Atleterne havde det heller ikke dårligere efter at have spist junkfood.

Forskeren mener dog ikke, at fastfood er direkte sundt for dig. Han brugere hellere sit studie til at understrege, at hele branchen bag energibarer og andre produkter måske lover lidt mere, end de lever op til.

Dagens Gossip