Dyrekort-krisen er afgjort: Der er spillet efter reglerne

Skrevet af Kirstine Petersen

16/12/2015

Dagens topnyheder

"Krise. Mit barn mangler en kulmule eller en sjælden fisk i sin dyrekortsamling".

Flere vrede forbrugere boykuttede i foråret Dansk Supermarked, efter at kæden lancerede en kampagne, der gjorde det muligt at samle på forskellige billedkort med havdyr på.

Kortene fik man, hver gang man handlede ind for minimum 100 kroner i et af supermarkedkædens butikker.

Ligesom med 1990’ernes Pokémon-kort, Magic cards og andre samleobjekter, var samlere ikke garanteret at få alle kortene.

Nogle kort var dermed mere sjældne end andre, hvilket betød, at der hurtigt opstod konkurrence samt sortbørshandel, hvor folk solgte kortene i dyre domme på nettet, og ikke mindst sure miner blandt forældre, der ikke agtede at handle så meget ind i Dansk Supermarked, at deres børn kunne nå at samle hele stakken af kort.

Postyret fik forældre og vrede samlere til at melde sig ind i protestgrupper og klage over, at specialkortene nærmest var umulige at få fingrene i.

Derfor gik Forbrugeromdbudsmanden ind i sagen.

Læs også: 500 forældre raser: Dansk Supermarked snyder med dyrekort

Hun konkluderer nu, at kortene og Dansk Supermarkeds kampagne er helt efter bogen:

- Vi har undersøgt dyrekortkampagnen, og efter vores opfattelse er det næppe i strid med markedsføringsloven. Hensigten med kampagnen var at skabe et ønske hos børnene om at få samlekortene og på den måde påvirke forældrene. Efter vores opfattelse er det ikke i strid med markedsføringsloven, fordi det ikke er børnene, men forældrenes beslutning, hvad man køber, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Begrundelsen uddybes ud fra følgende betragtninger, der dermed understøtter, at der intet ulovligt er i kampagnen, fordi:

  • at det klart fremgik af kampagnen, hvad den gik ud på, og hvor og hvordan forbrugerne kunne få dyrekortene
  • at det ud fra antallet af de producerede kort ikke var umuligt at samle alle specialkort, og
  • at selvom kampagnen både rettede sig mod børn og deres forældre, er det i sidste ende forældrene, der beslutter, hvor og hvor meget der skal købes ind

Læs også: Se video som skaber vild debat på Facebook: Provokatør brænder dyrekort

Læs også: Vanvittigt: Så meget skal du betale for at få alle dyrekort

Følg Dagens Forbrug for flere lignende artikler: