E-handel: Kvinder vil have gode råd og tilbud - Mænd "gør-det- selv"

Mænd og kvinder har hver deres vej til handel via nettet. Begge køn starter oftest via søgning på nettet, men kvinderne bruger i langt højere grad anbefaling fra andre, gode tilbud via tilbudssites, nyhedsbreve og sociale medier som inspiration.

Mændene finder i høj grad netbutikken første gang via egen søgning, og når de igen køber i en netbutik, svarer de oftere end kvinder, at det er fordi, at ”netbutikken har en god service”. 1 ud af 5 mænd kontakter netbutikken før, under eller efter købet, viser Dansk e-handelsanalyse for januar 2014.

- Set gennem netbutikkernes øjne er det interessant, hvordan man sandsynligvis får bedre udbytte af et nyhedsbrev eller tilstedeværelsen på Facebook hos kvinderne end hos mændene. Omvendt peger mændenes adfærd på, at de først bruger tid på at søge sig frem til den rette vare – ofte et teknisk produkt - og efterfølgende har de mere kontakt til butikken, så dermed bliver god kundeservice en markant konkurrenceparameter i forhold til at fastholde mændene som kunder, vurderer Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

Mænd bruger flest penge på nettet

Det er Dansk e-handelsanalyses årsrapport for 2013, der har trukket forskellene mellem kønnenes indkøbsvaner på nettet frem i lyset. Det viser sig, at målt på hyppighed af e-handler står det lige mellem mænd og kvinder, men mændene fører i pengeforbrug, da de står for 55 procent af omsætningen på nettet.

- Forskellen i pengeforbruget ligger i kønnenes valg af varer, hvor mændenes varer i gennemsnit er dyrere end kvindernes. Mænd køber ofte tekniske og dyre produkter, så 15 procent af mændenes forbrug på nettet går eksempelvis til IT, tele og foto. Tøj, sko og smykker dominerer kvindernes indkøb, hvor det udgør 23 procent af deres samlede køb på nettet , forklarer Henrik Theil.

Fakta: ”Hvad køber mænd og kvinder via nettet?”

• Kvinder køber tøj til sig selv og til børn, men det er sjældent, at de køber herretøj.

• Mændene køber primært tøj til sig selv, og faktisk en del til kvinder.

• Kvinderne køber dobbelt så tit husholdningselektronik

• Mændenes elektronikkøb er det dobbelte af kvindernes, når det er computere, tv og radio.

Få flere informationer ved at klikke på grafikken nedenunder...

Dagens Gossip