E-supermarkeder kan godt konkurrere på pris

Dagligvarer som mælk, brød, grøntsager og kød købt i netbutikker har ry for at være rasende dyre. Men ses der bort fra leveringen, som koster lidt de fleste steder, så er det ikke markant dyrere, at købe mad og drikke i de nye e-supermarkeder, der i disse år skyder op som paddehatte, end i de mere traditionelle butikker som Brugsen og Netto.

Det viser en prissammenligning, som Berlingske Research har udarbejdet.

Det er prisen på 20 helt almindelige dagligvarer så som mælk, æg, æbler, pasta og leverpostej, der er sammenlignet.

Netto er den store vinder i undersøgelsen. Her koster de 20 valgte dagligvarer 488 kroner. Netbutikken Todoor.dk er derimod den dyreste, hvor præcis samme varer koster 608 kroner, eller så meget som 25 procent mere.

Men i midten af feltet ligger så SuperBrugsen med en samlet pris på 538 kroner, hvilket stort set er det samme, som skal betales i både Irma.dk, Superbest.dk og Nemlig.com, der leverer varerne på dørmåtten.

Der skal så betales for leveringen, som typisk koster tæt ved 50 kr., men det koster også penge selv at køre til det lokale supermarked, hvor der ud over benzin, ofte også skal betales for parkering og dertil kommer selvsagt tid og besvær.Konkurrencedygtige priser

Ekspert i e-handel Henrik Theil fra Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH) siger da også, at deres undersøgelser tyder på, at priserne stort set er ens på nettet og i de fysiske butikker.

»Hvis man er prisjægter og kun jagter tilbud og er villig til at besøge syv forskellige butikker, så er det billigere, end at handle på nettet. Men køber man alligevel alle varer samme sted, så er priserne i e-supermarkederne på nogenlunde samme niveau som i de fysiske butikker.«

Henrik Theil tilføjer, at det endnu kun er to procent af al handel på nettet i Danmark, der er dagligvarer. Dermed er området i sin spæde start.

Det bekræfter informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop. Han siger, at salget af dagligvarer på nettet samlet set er nede omkring et par hundrede millioner kroner om året. Det er en dråbe i havet i forhold til de mere end 100 milliarder kroner årligt, som detailhandlen herhjemme omsætter for.

»Så vi tror også handlen med dagligvarer på nettet vil stige. Men det er ikke noget, der kommer til at revolutionere detailhandlen de første mange år. Men vi har da for nylig åbnet et lager på 6.000 kvadratmeter i Vallensbæk til brug for Irma.dk,« siger han.

I Storbritannien har handel med dagligvarer på nettet derimod en langt større udbredelse, ikke mindst takket være supermarkedskæden Tesco. Mindstelønnen er lavere i Storbritannien, hvilket gør udbringning, pakning med videre markant billigere end herhjemme.

Men fremtiden tegner stor.

»Vi tror, at der kommer en ketchupeffekt inden for en årrække. I dag er det mest unge, som har et travlt liv, der køber mange dagligvarer på nettet. Men vi venter, at det spreder sig ganske meget. Nettet vil sandsynligvis også i løbet af få år åbne for langt mere salg af små nicheprodukter, så som økologisk kød fra Sønderjylland, eller sjældne oste,« lyder det fra Henrik Theil.

Han tilføjer, at de nationale store supermarkedskæder som Coop og Dansk Supermarked ventes at satse langt mere på nethandel inden for de næste par år.

»Det vil skabe en stor vækst, og så vil e-handel med dagligvarer komme ud til den brede befolkning,« siger Henrik Theil.

En forbrugeranalyse af e-supermarkeder foretaget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i 2011 viste, at næsten tre fjerdedele af de forbrugere, som ikke har købt dagligvarer via e-supermarkeder, ville overveje at gøre det, hvis varerne er billigere end i traditionelle dagligvarebutikker.

Dagens Gossip

Dagens TV