Efter fem år: V og DF fortryder elbil-fiasko

Skrevet af BNB

27/07/2013
»Der var et meget stort samfundspres fra mange interessenter for at fritage elbiler for afgifter i 2008, og vi må indrømme, at vi bøjede os for det massive pres. Set i bakspejlet skulle vi ikke have gjort det,« siger Venstres fungerende politiske ordfører og daværende beskæftigelsesminister, Claus Hjort Frederiksen (V), til BT.Hos Dansk Folkeparti gør den nuværende EU-parlamentariker og daværende energiordfører, Morten Messerschmidt (DF), status og erkender, at partiet lod sig forføre at interesser uden for Christiansborg. Han mener, at ingen »med normal intelligens« ville satse så ensidigt på elbiler, hvis man i 2008 var klar over, hvor elbilsmarkedet ville være i 2013.»Vi må bare indrømme, at satsningen på elbiler nok i høj grad skyldes en lobbyisme fra stærke organisationer, der har gjort sin indflydelse gældende hos danske politikere. Derudover var der en helt ekstremt hype om elbiler for fire-fem år siden, at ingen slog koldt vand i blodet og afventede, hvad andre lande ville gøre,« siger Morten Messerschmidt.Han skoser blandt andet det konkursramte Better Place flankeret af tidligere DONG-direktør Anders Eldrup for udmeldingen om, at der ville køre 400.000 elbiler i Danmark i 2020.»Det var at tage røven på os politikere, at man dengang fremturede med den slags målsætninger, der ingen hold i virkeligheden havde,« siger Messerschmidt.Mens Venstre og DF døjer med elbil-tømmermænd, er stemningen en helt anden hos regeringspartiet, Socialdemokraterne. Partiets trafikordfører, Rasmus Prehn (S), er overbevist om, at elbiler på trods af »startvanskeligheder« er fremtiden.

Mest læste i dag

»Der var et meget stort samfundspres fra mange interessenter for at fritage elbiler for afgifter i 2008, og vi må indrømme, at vi bøjede os for det massive pres. Set i bakspejlet skulle vi ikke have gjort det,« siger Venstres fungerende politiske ordfører og daværende beskæftigelsesminister, Claus Hjort Frederiksen (V), til BT.

Hos Dansk Folkeparti gør den nuværende EU-parlamentariker og daværende energiordfører, Morten Messerschmidt (DF), status og erkender, at partiet lod sig forføre at interesser uden for Christiansborg. Han mener, at ingen »med normal intelligens« ville satse så ensidigt på elbiler, hvis man i 2008 var klar over, hvor elbilsmarkedet ville være i 2013.

»Vi må bare indrømme, at satsningen på elbiler nok i høj grad skyldes en lobbyisme fra stærke organisationer, der har gjort sin indflydelse gældende hos danske politikere. Derudover var der en helt ekstremt hype om elbiler for fire-fem år siden, at ingen slog koldt vand i blodet og afventede, hvad andre lande ville gøre,« siger Morten Messerschmidt.

Han skoser blandt andet det konkursramte Better Place flankeret af tidligere DONG-direktør Anders Eldrup for udmeldingen om, at der ville køre 400.000 elbiler i Danmark i 2020.

»Det var at tage røven på os politikere, at man dengang fremturede med den slags målsætninger, der ingen hold i virkeligheden havde,« siger Messerschmidt.

Mens Venstre og DF døjer med elbil-tømmermænd, er stemningen en helt anden hos regeringspartiet, Socialdemokraterne. Partiets trafikordfører, Rasmus Prehn (S), er overbevist om, at elbiler på trods af »startvanskeligheder« er fremtiden.