Ekspert: Alka Superliga har gode chancer for succes

Forsikringsselskabet Alka kan sagtens få succes som ny titelsponsor for Superligaen, selv om danskerne ikke tager ligaens nye navn, Alka Superliga, til sig.

Det vurderer brandingeksperten Kenneth Cortsen, efter at det tirsdag kom frem, at Alka fra 1. januar 2015 vil betale 12 millioner om året for at være ny sponsor for Danmarks bedste fodboldrække.

Han ser den nye sponsoraftale som en dansk pendant til banken Barclays' aftale med Premier League.

- Det har selvfølgelig betydning for Alka, at danskerne tager navnet til sig, men især medieværdien samt moderniserede aktiveringsmuligheder vil være udslagsgivende.

- Jeg er ikke i tvivl om, at ligaens mediepartnere vil bruge og udtale navnet, så alene på det punkt er der en eksponeringsværdi. Om man vil kalde ligaen Alka Superliga i folkemunde, er mere usikkert, siger Kenneth Cortsen.

Brandingeksperten mener, at Alka skal udnytte sponsoratet til at engagere de mange mennesker, der interesserer sig for fodbold. Det kan være gennem digitale fandiskussioner og events.

- Da Barclays blev sponsor for Premier League, havde banken primært fokus på at få opmærksomhed.

- Men Barclays fandt ud af anvende rettigheden til at engagere fodboldens mange interessenter - mest fodboldfans, siger Kenneth Cortsen.

- Hvis Alka skal maksimere afkastet af sin investering, er det vigtigt, at man iscenesætter en engagerende brandaktivering.

- Jeg tror, at Superligaen nu får en sponsor, som vil være med til at løfte udviklingen på fanområdet, siger Cortsen.

Siden sæsonen 2010/11 har landets bedste fodboldrække bare heddet Superliga. Tidligere har Coca-Cola, Faxe Kondi og SAS været navne- og hovedsponsor for Superligaen, der har eksisteret siden 1991. Inden 1991 blev landets bedste fodboldrække kaldt 1. division.

/ritzau/

Dagens Gossip