Ekspert: BT sidder måske på medieskandale

Når fire journalister og redaktører fra avisen BT sætter sig i vidneskranken hos Skattesagskommissionen tirsdag, er det tvivlsomt, hvor meget længere kommissionen kommer i sit egentlige arbejde.

BT har nemlig meldt klart ud, at kildebeskyttelsen er ubrydelig, og derfor vil avisen med chefredaktør Olav Skaaning Andersen i spidsen ikke fortælle, hvem der lækkede nuværende statsminister Helle Thorning-Schmidts (S) fortrolige skatteoplysninger til avisen.

Alligevel kan tirsdagens afhøringer blive interessante, mener forskningschef Roger Buch fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Han vurderer, at der kan gemme sig en sand medieskandale i sagen. BT skrev nemlig om den fortrolige afgørelse i Thorning-parrets skattesag en uge før folketingsvalget i september 2011. Og det er næppe tilfældigt, mener Roger Buch.

- BT har efter alt at dømme ligget inde med de her informationer en uges tid, inden de bringer dem på forsiden af avisen, siger Roger Buch.

Han følger Skattesagskommissionens arbejde tæt.

- Der vil det være interessant at få slået fast, hvornår de fik de informationer og selvfølgelig få rejst spørgsmålet: Hvordan kan det være, man gemmer informationerne så længe, siger han.

Afgørelsen, der faldt i september 2010, altså et år før BT's artikler, frifandt den daværende oppositionsleder Helle Thorning-Schmidts mand, Stephen Kinnock, fra skattepligt.

Men det fremgik også, at der var sket fejl i Skats behandling af parrets skatteforhold, men at de fejl var forældede.

Blot fire dage før valget skrev BT desuden en mail til Thornings rådgiver, hvor avisen bad om kommentarer til rygter om, at Stephen Kinnock skulle være homo- eller biseksuel.

Avisen skrev aldrig artikler om rygtet, men mailen, som er gengivet i Berlingske mandag, tyder på, at BT havde flere informationer end selve afgørelsen, da rygtet, der stammer fra parrets daværende revisor Frode Holm, ikke indgår i afgørelsen.

Chefredaktør Olav Skaaning Andersen understreger i en skriftlig kommentar til Ritzau, at avisen vil svare på så mange af Skattesagskommissionens spørgsmål som muligt.

- Men vi vil selvfølgelig ikke svare på spørgsmål, der kan afdække kildegrundlaget for de artikler om Thorning og Kinnocks skattesag, som vi har skrevet. På BT beskytter vi vores kilder, skriver han.

 

Dagens Gossip