Ekspert: Danske daginstitutioner står i et vadested

»En svensk undersøgelse viser, at børn udvikler sig bedre i institutionerne, end hvis de opholder sig hjemme eller hos en dagplejemor. Dog afhænger det af kvaliteten i børnehaver og vuggestuer, hvor godt børnene klarer sig. En god normering, samt at pædagogerne har en viden omkring børns udvikling, er afgørende for kvaliteten,« siger lektor Grethe Krag-Müller fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet.

Grupper på 20 børn og mindre er det bedste antal ifølge Grethe Krag-Müller. Allerede ved en overskridelse med barn nummer 21, går det ned ad bakke - uanset om der er flere voksne på stuen. Pædagogerne skal også have en grundig viden om børns udvikling, så de kan tilrettelægge aktiviteter, som udvikler børnene. For eksempel ved at pædagoger fordyber sig i opgaver sammen med børnene. Hvis disse kvaliteter er til stede i daginstitutionen, viser undersøgelser, at børn fremover klarer sig bedre både fagligt og socialt.

»Derfor bliver vi nødt til at tale om kvalitetsinstitutioner, når vi taler om børns udvikling. Hvis kvaliteten ikke er høj nok, så går det ud over børns udvikling,« siger Grethe Krag-Müller, som finder det uforståeligt, at psykologi er blevet skåret væk fra pædagogernes uddannelse.

»Det er en stor mangel og vanvittigt, da det er vigtig viden i pædagogernes arbejde« siger hun.

Hun ser også skeptisk på de politiske tiltag inden for daginstitutioner:

»Vi står i et vadested lige nu, hvor vi har fået pladsgarantien, som har skåret i institutionernes økonomi, mens man kræver højere kvalitet. Samtidig bygger vi større institutioner, uden at vi ved, hvad det betyder for børn og deres udvikling. Der er ved at ske nogle forandringer, som man kun kan håbe, ikke bliver alt for skidt for børnene,« siger hun.

Dagens Gossip