Ekspert: De rødes annoncekrig er nybrud i dansk politik

Forholdet mellem Socialdemokraterne og Enhedslisten er på et absolut nulpunkt, efter at regeringen tidligere på ugen overraskende indgik en finanslovaftale med Venstre og De Konservative.

Det vurderer flere eksperter, der har set de avisannoncer, som både Socialdemokraterne og Enhedslisten har indrykket i landsdækkende aviser.

- Det er udtryk for, at forholdet mellem partierne er under nulpunktet, og det er et nybrud i dansk politik i forhold til formen, siger Mads Christian Esbensen, der er kommunikationsekspert og ekstern lektor i public affairs ved Københavns Universitet.

- Vi har ikke set den form for aggressiv kommunikation tidligere mellem partier, der er i et parlamentarisk grundlag. Så på mange måder er det meget interessant og bemærkelsesværdigt, at de her to partier kører den form for annoncekrig, tilføjer han.

I annoncerne skyder partierne med skarpt mod hinanden. Socialdemokraterne anklager Enhedslisten for at sige "nej, nej og atter nej" og for ikke slå til, da den havde chancen.

Omvendt spørger Enhedslisten, om det også er deres skyld, hvis det ikke bliver hvid jul.

- Det er ikke set i dansk politik overhovedet, at man decideret angriber hinanden i det parlamentariske grundlag. Metoderne har nået en ny grænse, siger Mads Christian Esbensen og uddyber:

- Det ville være utænkeligt at forestille sig DF lave samme kommunikation i Fogh-regeringens tid.

Retorik-ekspert Trine Nebel ser annoncekrigen som udtryk for, at de to partier er mere uenige, end den almindelige dansker måske er klar over.

- Jeg tror, at det er en "så-fat-det-dog"-attitude, de to partier har. Den almindelige avislæser tænker, at de burde spille på samme hold, men partierne forstår ikke hinanden, siger hun.

Partierne bruger derfor annoncekroner på at overbevise danskerne til at tro på deres version af, hvad der reelt er sket bag ved Finansministeriets glasdør. Det er et usædvanligt politisk træk, og Trine Nebel regner ikke med, at det vil flytte stemmer.

Mads Christian Esbensen slår også fast, at blå blok er den eneste, der høster frugterne af annoncekrigen.

- Det er to aktører, der angriber og sender missiler mod hinanden. Dem, der står tilbage som vindere, er oppositionen - den borgerlige blok, siger han.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV