Ekspert: Derfor har Riis så svært ved at finde en sponsor

Finanskrisen, problemet ved at være sponsor nummer to, en ubehagelig sag under opsejling hos Anti Doping Danmark - og endelig den udefinerbare faktor, der bedst kan betegnes som manglende held. Det er ifølge Ole Egeblad forklaringen på, hvorfor Bjarne Riis ikke har kunnet finde en ny sponsor til at afløse den russiske rigmand Oleg Tinkov. Udover at være indehaver af sponsorrådgivningsfirmaet SponsorCom har Egeblad en fortid som sponsordirektør hos CSC, mens IT-virksomheden brugte deres mange millioner på at holde det danske cykelhold kørende.

- Det er meget svært at finde nye sponsorer i den størrelsesorden på grund af finanskrisen, og den kriseretorik, der har præget samfundet i mange år. Man skærer ned på marketing som noget af det første, fordi man kan se effekten på bundlinjen med det samme. I de her krisetider er man mere afhængig af gode kvartalsrapporter og derfor mindre villig til at bruge penge på sponsorater, som man først høster effekten af på den lange bane.

- I Danmark tror jeg også, at hele diskussionen omkring Anti Doping Danmarks undersøgelser får nogle til at afvente, hvad der sker. Det har ikke den store betydning i udlandet, men i Danmark har det en psykologisk effekt. Jeg vil nødig være den marketingdirektør, der foreslår, at man bruger en masse millioner, og så kommer der en overraskelse et par måneder senere, siger Ole Egeblad.

Derudover er det svært at komme ind som den nye sponsor, når en anden virksomhed har siddet på sponsoratet, gennem en årrække som Saxo Bank har nu. Således lykkedes det tidligere heller ikke Riis at finde en ny co-sponsor til CSC, da Tiscali stoppede, indtil Saxo Bank kom på banen i 2008.

Endelig er timing og held også afgørende for at finde en ny sponsor, påpeger Egeblad:

- Møder man ikke de rigtige mennesker med de rigtige behov på det rigtige tidspunkt, kan du have det bedste sponsorat på hylden, du får det aldrig solgt.

- Når det er sagt, så er der ingen tvivl om, at det sponsorat Riis har til salg er uhyre attraktivt for den rigtige sponsor, og som jeg ser det, er det meget klogt, at Saxo Bank fastholder støtten og det nære forhold til holdet.

 

 

 

Dagens Gossip

Dagens TV