Ekspert: Dreamliner eller A350 - hip som hap

»Et utroligt stærkt signal.«

Sådan tolker direktør ved rejsebranchesitet Travelbroker, Ole Kirchert Christensen tirsdagens melding fra SAS om, at selskabet går køber nye fly.

Det skandinaviske flyselskab har netop underskrevet en såkaldt hensigtserklæring om at ruste sin flyflåde med otte Airbus 350 og fire Airbus 330.

Med valget af langdistanceflyet Airbus 350 holder SAS fast ved sin normale leverandør og fravælger dermed Boeings Dreamliner, der ellers er blevet kaldt en »gamechanger« i flybranchen.

Konkurrenter vælger Dreamliner

Flere af konkurrenterne, blandt andet ærkefjenden Norwegian har bestilt læssevis af Dreamlinerfly. Men ifølge Ole Kirchert Christensen betyder det ikke, at Dreamlineren burde have været det oplagte valg for SAS.

»Jeg synes, at det er positivt og glædeligt, at SAS har taget beslutning om at udskifte langdistanceflyene. Det er et utroligt stærkt signal, og noget som man har ventet længe på i markedet,« siger han og fortsætter:

»Begge fly er moderne fly, der har en langt bedre driftsøkonomi, end det SAS' fly har i dag. Både Dreamlineren og A350 har en suveræn passagerkomfort. Så det bliver en bedre oplevelse for flypassagerne, og SAS får som flyselskab en bedre driftsøkonomi.«

Længere proces om valg

SAS har været igennem en proces, hvor man også har spurgt forskellige medarbejdergrupper, blandt andre piloter, kabinepersonale og teknikere om deres præferencer i forhold til flytyper.

»Og så har SAS-ledelsen på baggrund af indstillingerne taget en beslutning, selvfølgelig også på baggrund af økonomi og ruteplanlægning,« siger Ole Kirchert Christensen.

Meldingen fra SAS kommer ifølge eksperten dog ikke et sekund for tidligt. For der er lang leveringstid på fly, og de første nye Airbus 350'ere forventes først at blive indlemmet i SAS' flyflåde om fem år, i 2018.

»På det tidspunkt har konkurrenterne nået at få et ganske godt forspring. Så generelt er SAS bagud med sin flådefornyelse. Men det er positivt, at der endelig sker noget, og at selskabet har fået økonomisk luft til at foretage sig noget på det område,« siger han.

Afventer flere SAS-meldinger

Ole Kirchert Christensen er dog spændt på SAS' meldinger om, hvorvidt de nye Airbus 350'ere skal erstatte eller supplere den eksisterende flåde af 11 langdistancefly.

»Mange har hævdet, at SAS ikke har en kritisk masse på langdistancefly, og at man skal op på minimum 15 for at kunne begå sig. Så vi får nok at vide senere i dag, om der bliver tale om en reel nettoudvidelse,« siger han.

Finansieringen af de nye fly kommer blandt andet til at foregå via leasing, som efterhånden er blevet den gængse metode for de fleste flyselskaber.

Dagens Gossip