Ekspert: Farvel til hver tredje skoleleder

Konflikten om lærernes arbejdstid kan koste hver tredje skoleleder jobbet. Det vurderer ekspert. Enten fordi de selv vil trække stikket, eller bliver fyret på grund af manglende lederevner. Det skriver Avisen.dk.

"Der er ingen tvivl, om hvis KL vinder det her, så stiller det fundamentalt anderledes krav til at være skoleleder. Når vi er nået fire år frem, så vil du formentlig se, at en tredjedel af alle Danmarks skoleledere vil være udskiftet," siger Niels Egelund, professor i pædagogik ved Danmarks Pædagogiske Universitet til Avisen.dk.

KLs arbejdstidsaftale lægger op til, at skolelederne i langt højere grad træder i karakter som chefer. Eksempelvis ved at indføre forskellig forberedelsestid for forskellige lærere på skolen. Den opgave vil mange skoleledere ifølge Egelund få svært ved at løfte.

"Jeg har svært ved at se, at det er andet end et mindretal af Danmarks skoleledere, der vil formå at sige, at 'du der, der har været matematiklærer i 35 år, du behøver ikke at have så meget forberedelse, som ham der lige er startet'," siger Niels Egelund.

Noget af ledelsesproblemet handler ifølge arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen om, at næsten alle skoleledere er medlem af Danmarks Lærerforening. Skolelederforeningen er nemlig en kreds under Danmarks Lærerforening, og lederne har dermed reelt

Anders Bondo Christensen som formand. Flemming Ibsen mener ifølge Avisen.dk, at skolelederne står med et ben hos lærerne og et hos KL:

"Det svækker ledelsen. KL kan få et kæmpe problem med de ledere bagefter, hvis de ikke vil lede." Han mener, at tillidsmanden på mange skoler har en 'enorm magt'.

Problemet med ledelse i folkeskolen kender Grethe Andersen, der er skoleleder på Vester Mariendal Skole i Aalborg og sidder i Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen under Undervisningsministeriet

"Der skal ikke være tvivl om, at det er mig, der har det ansvar for at lede. Det skal hverken tillidsmanden eller Aalborg Lærerkreds. Det vil de ellers gerne og har gjort det i årevis," siger Grethe Andersen.

Lejf Moos er lektor ved Institut for uddannelse og pædagogik ved Aarhus Univesitet og har forsket i skoleledelse. Han mener at Niels Egelund har en pointe.

"Hvis KL får deres version i gennem, er jeg er ret sikker på, at mange skoleledere vil opleve, at det at være skoleleder er noget helt andet end det, de søgte ind på og fik stillingen på. Derfor vil de måske ikke være motiverede til at køre videre. Mange vil i hvert fald ikke være uddannet til det," siger Lejf Moos til Avisen.dk.

Lejf Moos peger på, at den uddannelse, som skolelederne skal tage, ikke ruster dem til de særlige udfordringer de vil få.

Anders Balle, der er formand for de 4.200 skoleledere under Danmarks Lærerforening. Han mener ikke, at lederne vil have et problem med at tage den rolle, der ligger i en ny arbejdstidsaftale.

"Det bliver fremstilet, som om vi nu skal til at sidde og detailstyre alle lærerne og deres forberedelsestid. Det er ikke min opfattelse, og det ville være helt vanvittigt. Vi skal lave moderne ledelse, og medarbejderne skal i den grad have og tage ansvar," siger Anders Balle til Avisen.dk.

Dagens Gossip