Ekspert: Her er ulemperne ved palæo-kost og 5:2-kuren

Vi skal spise som i stenalderen eller faste to dage om ugen. Det er de to nye trends, når det gælder om at slanke sig.

Læs hvad der dikterer kvindeidealet på ELLE.dk

Med 5:2-kuren skal du faste to dage om ugen ved maksimalt at indtage 500 kalorier som kvinde, og de to dage må ikke ligge i forlængelse af hinanden.  Palæo-kosten går til gengæld ud på at spise masser af kød, fisk, frugt, bær og grøntsager.

Men er de to kostomlægninger virkelig svaret på alt? Det mener kosteksperten Louise Meng ikke, og det giver hun udtryk for i sin nye klumme i magasinet ELLE.

- Rent sundhedsmæssigt har jeg ingen voldsomme anker mod de nævnte kure. Med 5:2-kuren er min bekymring, at det kan blive invaliderende for dit sociale liv, at der er dage, hvor du ikke spiser. Og palæo-kosten ser jeg gerne suppleret med et højt aktivitetsniveau, hvor du får forbrændt al den energi fra det fedt, du indtager, så det ikke aflejres uhensigtsmæssige steder, skriver kosteksperten i sin klumme.

Læs hvordan du kommer godt igennem vinteren på ELLE.dk

Find en passende kur

Hun opfordrer alle kvinder til at sætte ordentligt ind i principperne, før de kaster sig ud i den ene af de to kure.  Er du vild med brød, er det ikke sikkert, at palæo-kuren ligefrem er det oplagte valg, og de der går sukkerkolde er 5:2-kuren nok heller ikke en fordel.

Samtidig er det også vigtigt, at du stadig får de rette næringsstoffer og eksempelvis imødekomme dit kalkbehov, og at din økonomi også kan kunne holde til, at du lige pludselig handler efter andre principper.

- Vælg kostprincipper ud fra, hvilken type mad du kan lide, inden du bare hopper på bedstevenindens kur. Virker havregryn om morgenen bedre for dig end juice med olie, så er det altså også et sundt valg, skriver Louise Meng.

Af Juliane Olsen, ELLE.dk, Aller Media.

Dagens Gossip