Ekspert: Hullet uddannelse rammer børnene

De fejl i sagsbehandlingen af sager om udsatte børn, som Esbjerg Kommune har fået udpeget af Ankestyrelsen, er alvorlige fejl af faglig karakter.

Det vurderer Karin Kildedal, der er lektor ved Institut for Sociologi og Socialt Arbejde ved Aalborg Universitet over for Ritzau.

77 ud af 100 sager har været fejlagtigt behandlet af kommunens socialrådgivere, og fejlene omfatter blandt andet manglende vurderinger af forældreevnen og børnefaglige undersøgelser.

Karin Kildedal understreger, at det skyldes et for lavt niveau på landets socialrådgiveruddannelser, og at dimittenderne ikke kommer ud med de nødvendige forudsætninger til at foretage de vigtige faglige vurderinger.

- Det er utroligt, at staten bliver ved med at tro, at man på en tre-et-halvt-årig uddannelse er i stand til at gå ud og arbejde i en børne- og ungeforvaltning og arbejde med de her dybt komplicerede sager. For det er man ikke, siger hun og fortsætter:

- Vi, der uddanner socialrådgivere, ved jo, at de ikke er tilstrækkeligt kvalificerede. Det ved ministeren også godt.

Et af punkterne i den nye overgrebspakke handler om uddannelse, men det bekymrer Karin Kildedal, at der ikke står mere. Hun har i et brev dateret den 10. oktober gjort Folketingets socialudvalg samt socialministeren opmærksom på problemet.

Karin Kildedal siger dog samtidig, at de fleste socialrådgivere har de nødvendige forudsætninger til at blive lært op til at varetage opgaverne i kommunerne, men at for svage faglige ledelser og for vage faglige profiler står i vejen.

- I mange kommuner har det været normen, at socialrådgiverne selv fik lov til at bestemme, hvordan de ville gøre arbejdet, og jeg kan jo se, at det er de samme problemer, der gør sig gældende, siger hun og uddyber:

- For det første er der kommuner, hvor socialrådgiverne har alt for mange sager. Og for det andet er der nogle kommuner, der ikke har en tilstrækkelig stærk faglig ledelse, siger hun.

/ritzau/

 

Dagens Gossip