Ekspert: Ny Aarhus-lufthavn er unødvendig

Jylland er allerede velforsynet med lufthavne, som bliver ved med at styrke deres positioner.

Så endnu en lufthavn tættere på Aarhus er sådan set unødvendig set ud fra en samfundsøkonomisk betragtning.

Det mener Ole Kirchert Christensen, redaktør på branchemediet check-in.dk og indehaver af Travelbroker, der laver konsulentarbejde for blandt andet danske lufthavne.

- Det kan godt være, at man bare skal kalde Billund Lufthavn for Billund-Aarhus Lufthavn. Så har Aarhus fået sin lufthavn, og vi sparer to milliarder kroner, siger han til Ritzau.

Ole Kirchert Christensen var oprindeligt en del af en arbejdsgruppe, som byrådet i Aarhus havde nedsat for at undersøge mulighederne for at flytte Aarhus Lufthavn til en anden placering. Men han blev fjernet fra gruppen, da det kom frem, at han tidligere havde kaldt en ny lufthavn for et "dødfødt projekt".

Hans melding kommer, efter at arbejdsgruppen nu har offentliggjort sin analyse. Den viser, at hvis Aarhusområdet efter årtiers diskussioner skal have en ny lufthavn, så vil den ligge bedst i Flensted ved Låsby i Skanderborg Kommune.

Den vil koste to milliarder kroner og kan tidligst stå færdig i 2025 ifølge analysen.

Men den plan er altså på flere måder meget svær at realisere, mener Ole Kirchert Christensen.

- Investeringen er først tjent ind omkring år 2040 og fremad, hvilket viser, at det er et meget spinkelt kommercielt grundlag at etablere en lufthavn på, siger han.

Han pointerer, at passagertallet i den eksisterende lufthavn på Djursland er gået fra cirka 600.000 i 2011 til måske omkring 350.000 i år. Samtidig er der sket en vækst i Aalborg og Billund.

- Dermed har markedskræfterne reguleret, hvor der er behov for lufthavne i fremtiden.

- Så nytter det ikke noget, at man laver en masse teoretiske udregninger og forsøger at skabe et behov for en lufthavn ud for Aarhus, når behovet er godt nok dækket med Aalborg og Billund, som vi har i dag, siger han.

Derudover bliver lufthavnene i Billund og Aalborg forsynet med baneforbindelser i 2020, hvilket vil styrke dem markant, mener redaktøren.

Derimod skal den nye lufthavn, hvis den bliver til noget, til at opbygge et marked.

- Luftfartsselskaberne flytter ikke nødvendigvis, fordi der kommer en ny lufthavn. De har investeret i de lufthavne, hvor de er i dag, og har investeret i de ruter, de har. Og der skal meget til for, at man umiddelbart flytter til en ny lufthavn, siger han.

Ifølge analysen, som er foretaget af rådgivningsfirmaet Grontmij, vil den nye lufthavn kunne tiltrække mellem 850.000 og en million kunder i løbet af de første tre år.

/ritzau/

Dagens Gossip