Ekspert om højresving for rødt: Sikkerhed går forud for hurtighed

I går meldte Transportministeriet ud, at de vil starte et forsøg, der skal gøre det nemmere og hurtigere for tohjulede trafikanter at komme rundt på vejene.

I en række udvalgte kryds i landet vil cyklister lovligt kunne dreje til højre, selvom lysreguleringen viser rødt lys.

LÆS OGSÅ: Cyklister - nu er højre sving for rødt ok

Hos Rådet for Sikker Trafik, som arbejder for trafik uden dræbte, hælder direktøren Mogens Kjærgaard Møller, overordnet til klare signaler, såsom rød er lig med stop.

Men direktøren fortæller til Dagens.dk, at han sagtens kan se det fornuftige i forsøget, så længe sikkerheden er i højsædet.

Følg Dagens.dk på Facebook - klik her og vær med
    
- Sikkerheden skal tilgodeses. Det kræver god skiltning og ordenlig mærkning ved de pågældende kryds, siger Mogens Kjærgaard Møller til Dagens.dk og uddyber:

- Det skal ske på en ubetænkelig måde, hvor der aldrig må være tvivl om, hvilke pligter man har på cykel, i bil eller som gående. Alle trafikanter skal være med på reglerne.

Højresving er allerede lovligt
Ifølge Mogens Kjærgaard Møller er det allerede lovligt for cyklister at svinge til højre for rødt lys, hvis vel og mærke der er skiltet med det fra ordensmagtens side.

Både i Odense og København er der flere lyskryds af den art.

Fortalere for forsøget, såsom transportministeren og Dansk Cyklist Forbund, argumenterer med, at det skal være nemt og hurtigt at komme rundt, når man tager jernhesten. 

Det argument gør lidt ondt i ørerne på Mogens Kjærgaard Møller.

- Det er fint at komme hurtigt og nemt rundt på cykel, men vi synes, man først og fremmest skal sikkert rundt. Sikkerhed går altid forud for hurtighed, siger han.

Cyklisten skal holde tilbage
Og direktøren skal ikke tænke sig længe om, inden han kan komme på et par farlige situationer, som følge af det nye forsøg.

- I forhold til tværgående og tværkørende trafikanter kan der opstå uheldige situationer. Hvis cyklisten bare kommer bragende til højre om hjørnet uden at tage bestik af situationen. De tværkørende-/gående trafikanter har forkørselsret. Defor skal cyklisten være særlig opmærksom, siger Mogens Kjærgaard Møller.

Ifølge Mogens Kjærgaard Møller er det også et spørgsmål om at vælge egnede kryds til forsøget, som måske fører til permanente løsninger med tilladt højresving for rødt. Langt fra alle kryds er hensigtsmæssige. Det afhænger både af trafikken og bredden af cykelstien.

Overordnet er Mogens Kjærgaard Møller fortrøstningsfuld og har tillid til, at de involverede parter løser opgaven på en tilfredsstillende måde.

Til at starte med er det krydsene Gladsaxe/Hillerødmotorvejen og Mørkhøjvej/Hillerødmotorvejen i København, der skal stå model til forsøget, der gælder indtil udgangen af 2015.

Dagens Gossip