Ekspert: Reed var ikke virtuos men en ener

Lou Reed var ingen stor sanger. Heller ingen blændende guitarist. Alligevel var han en ener både som musiker, kunstner og inden for det seksuelle.

Det vurderer forfatter og musikdebattør Henrik Marstal, der ligesom andre musikinteresserede over hele verden søndag fik nyheden om, at Lou Reed er død i en alder af 71 år.

- Noget af det, som kendetegnede Lou Reed var, at han insisterede på, at man ikke behøvede at være nogen særligt god sanger eller musiker for at komme meget langt med sit udtryk, fortæller Henrik Marstal til Ritzau.

- Der var noget udpræget antivirtuost over den måde, han greb sin karriere an på. Det handlede mere om energi og at have en klarhed i idéerne, end det handlede om at være en god musiker og en god sanger, siger Henrik Marstal.

Ifølge Henrik Marstal har Lou Reeds betydning været mindre betydningsfuld de senere år.

- Desværre ligner hans karriere andre store navnes. Deres indflydelse er kun gældende i en bestemt periode. Jeg vil mene, at Lou Reeds seneste betydende album udkommer omkring 1990, siger han.

Men tilbage i tiden har Lou Reed ikke bare lavet god musik, men også forsøgt at ruske op i hele datidens musikmiljø.

- Han stod hele tiden på kanten og udfordrede det etablerede system. Et album som Metal Machine Music (1975), som var et dobbeltalbum kun med støj er jo den dag i dag meget omdiskuteret, siger Henrik Marstal.

Lou Reed var også blandt de første til at rokke ved opfattelsen af den mandlige rockstjerne som en, der vælter sig i kvinder.

At man naturligvis var til piger, som The Beatles havde vist vejen for, der viste folk som Lou Reed og David Bowie i starten af 70'erne nogle helt andre måder at være et seksuelt væsen på ved at flirte med homoseksualitet og transseksualitet, siger Henrik Marstal.

/ritzau/

Dagens Gossip