Ekspert: Sejren er et guldæg for dansk økonomi

Selv om det snildt kan løbe op i et trecifret millionbeløb at afholde Det Europæiske Melodi Grand Prix, så vil det være alle pengene værd. Det vurderer lektor Lise Lyck, Center for Tourism and Cultural Management på CBS, som kalder den danske sejr for et guldæg for oplevelsesøkonomien i Danmark.

»Sejren kommer selvfølgelig til at gavne Emmelie de Forest som kunstner, men den vil også smitte meget af på Danmark, som i det kommende år op til afholdelsen af det næste Grand Prix kan holde gryden i kog til gavn for Danmarks brand,« siger Lise Lyck til Berlingske Nyhedsbureau. Hun vurderer, at Danmark allerede i nær fremtid vil få glæde af eksponeringen:

»Begivenheden i Sverige blev transmitteret til 44 lande, og nogle af de lande, der gav Danmarks sang 12 point, var store lande som Frankrig og Storbritannien. Det er slet ikke ligegyldigt. Derfor kan vi regne med, at Danmark får stor synlighed på grund af den her sejr.«

Det svenske værtskab kostede cirka 125 millioner kroner, men ifølge Lise Lyck er pengene godt givet ud. Svenskerne får væsentligt flere penge ud af at afholde den internationale begivenhed, og det samme vil gælde for Danmark i 2014. Spørgsmålet er blot, hvordan man vil fordele udgifter og goder imellem de forskellige parter.

»Der er mange flere indtægter end udgifter i forbindelse med det her. Problemet er bare, at det ikke nødvendigvis er dem, der skal betale, der får indtjeningen. Derfor skal der selvfølgelig laves nogle finansielle aftaler mellem parterne, DR, den pågældende kommune og så selvfølgelig en masse private investorer, som kan se en fordel i den eksponering, som det giver,« siger hun.

Ifølge Lise Lyck kan man endnu ikke sætte tal på, hvor mange indtægter en så stor begivenhed kan kaste af sig, men hun er helt sikker på, at den vil komme Danmark til gavn i flere år på grund af den internationale bevågenhed.

»Det har virkelig stor betydning for oplevelsesøkonomien at få så stor en begivenhed. Både i forbindelse med afholdelsen, men også i forhold til Danmarks image flere år frem. Jeg vil faktisk sige, at den danske sejr er et guldæg, der er faldet ned i turbanen for Danmark,« siger hun.

Dagens Gossip

Dagens TV