Eksperter hælder til teori om terrorangreb mod fly

Skrevet af admin

19/05/2016

Mest læste i dag

Flere forskellige scenarioer kan forklare, hvordan et egyptisk passagerfly kan forsvinde på vej fra Paris til Kairo, men en række eksperter mener, at et terrorangreb er den mest sandsynlige forklaring, skriver AFP.

Både Frankrig og Egypten har været meget synlige mål for islamistiske ekstremisters angreb i de seneste måneder.

I oktober tog Islamisk Stat skylden for en bombe i et A321 fly fra det russiske Metrojet, som fik flyet til at styrte ned i Sinaiørkenen.

Flyet var på vej væk fra feriestedet Sharm el-Sheikh med retning mod Sankt Petersborg. Alle 224 ombordværende blev dræbt.

Ved angrebet i Paris 13. november blev 130 mennesker dræbt og flere hundreder blev såret.

Eksperterne finder det ikke særlig sandsynligt, at en teknisk fejl var årsag til styrtet torsdag.

- En større teknisk fejl, en eksplosion i en motor for eksempel, er usandsynligt, siger flyeksperten Gerard Feldzer, som pointerer, at A320-flyet var "relativt nyt". Det blev første gang taget i drift i 2003.

- Desuden har A320 en fremragende sikkerhedsstatistik. Der letter eller lander en A320 hvert 30. sekund verden over, siger Feldzer.

Eksperterne siger, at det er usandsynligt, at flyet blev skudt ned fra landjorden, som det skete i Ukraine med Malaysia Airlines Flight 17 i juli 2014.

Den pensionerede svenske pilot Per Gram mener, at flyet med 66 mennesker om bord blev udsat for en terrorhandling.

- Når et fly forsvinder fra radaren så pludseligt, og piloterne ikke får mulighed for at varsle lufttrafiktjenesten, så kommer jeg umiddelbart til at tænke på hændelsen over Sinai-ørkenen i oktober, siger Gram til svensk TV 2.

- Ingen kan udelukke, at flyet blev skudt ned af et andet fly ved en fejltagelse, siger Feldzer.

Han påpeger, at regionen omkring det nordlige Egypten er en af de mest overvågede i verden - også fra satellitter.

- Et teknisk problem, en brand i en motor, forårsager ikke en øjeblikkelig ulykke. Besætningen får tid til at reagere, understreger han.

Hvis der er tale om en bombe, så er det op til efterforskerne at få klargjort, hvordan den blev smuglet om bord i Frankrigs mest travle lufthavn, Paris Charles de Gaulle.

Her har sikkerhedsniveauet været forhøjet siden angrebet i den franske hovedstad i november.

- En bombe om bord er altid en mulighed, fordi det er umuligt at sikre en lufthavn 100 procent, siger Feldzer.

/ritzau/AFP