Eksperter sår tvivl om dødsbrand på Scandinavian Star

Norsk politi fattede hurtigt mistanke til en dansk lastbilchauffør, som tidligere var dømt for brandstiftelse. Han omkom selv under branden, og sagen blev lukket i 1991.

Nu kræver flere eksperter, der i sin tid var med til at undersøge ulykken, at politiet genåbner sagen. Eksperterne mener ifølge VG Nett, at et bøjet hydraulikrør på skibet spiller en central rolle. Tidligere har politiet konkluderet, at varmen fra branden ødelagde røret og medførte en olielækage. Det tvivler eksperterne på, og de vil nu have svar på, om det kan være menneskehænder, der bøjede røret og dermed forårsagede lækagen. Branden ved røret opstod ifølge VG Nett først 12 timer efter, at den mistænkte lastbilchauffør var død.

»Branden er mærkelig. Alle er enige om, at den må undersøges. De (politiet, red.) trak vores konklusion for langt,« siger Kjell Schmidt Pedersen, der i sin tid ledede den brandtekniske efterforskning, til VG Nett.

Anders Klingenberg var med til at undersøge hydraulikrøret efter branden.

»Politiet har trukket vores konklusion for langt. Vores opgave var at fastslå, om der havde været en olielækage, og om lækagen var sket før eller under branden. Vi så ikke efter mulige spor efter en kriminel handling, det var aldrig et tema. Havde det været det, ville jeg selvsagt have taget røret med mig. Jeg mener, at der nu bør gennemføres en ny kriminalteknisk undersøgelse,« siger Anders Klingenberg til VG Nett.

Er røret bøjet af menneskehænder, kan det betyde, at der var flere brandstiftere om bord - eller at den mistænkte dansker er uskyldig.

Politiet i Oslo afviser at kommentere eksperternes krav.

»Det er noget, vi ikke kan gå ind i nu. Det må fagpersoner eventuelt komme tilbage til, hvis det skulle blive aktuelt,« siger pressechef Unni Grøndal til VG Nett.

Siden branden i 1990 er politiet flere gange blevet opfordret til at genåbne sagen. Tidligere i år krævede en gruppe af overlevende og efterladte, at den norske regering pålagde norsk og dansk politi at gå sammen om at genåbne efterforskningen. Det skete, efter en selvbestaltet ekspertgruppe mente, at den havde nye beviser for, at det ikke kunne være den danske lastbilchauffør, der stod bag branden. Den norske justitsminister afviste at gribe ind.

Dagens Gossip