Eksperter vil have folkeskolen til at satse digitalt

»Det er helt essentielt, at skoleeleverne lærer den logik, metodik og struktur, som peger frem mod udvikling af IT. Uanset hvilket job du vælger i dag, så indeholder det et element af IT,« siger Klaus Kvorning Hansen, formand for interesseorganisationen DANSK IT og it-chef på Københavns Universitet, til Navigation.

Tilsvarende toner lyder fra Morten Misfeldt, der er lektor på Aalborg Universitets Institut for Læring og Filosofi:

»Mens programmering tidligere var noget, der kun foregik på en skærm, er det i dag en integreret del af egentlig produktudvikling. Derfor er det underligt, at der ikke er skruet op for den del, når digitaliseringen fylder mere i samfundsøkonomien,« siger han til Navigation.

Eksperternes efterlysning af en forstærket IT-satsning i folkeskolen kommer i kølvandet på, at flere lande på det seneste er begyndt at eksperimentere med at undervise i de såkaldte IT-skaberkompetencer på grundskoleniveau. I New York blev 1.000 elever på sjette klassetrin i efteråret introduceret til tekniske kompetencer som webdesign, programmering, robotteknologi og mobil it. I Estland indfører en række skoler programmering fra første klasse.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) medgiver, at regeringen indtil nu ikke har haft særskilt fokus på, at eleverne skal blive bedre til at udvikle IT:

»Lige nu går vores satsning ud på at udvikle flere digitale læremidler og få kommunerne til at sørge for, at IT-infrastrukturen fungerer i 2014. På det tidspunkt vil vi have fundamentet til at give det et yderligere skub,« siger hun til Navigation og understreger, at IT-dimensionen skal indtænkes i en kommende reform af folkeskolen.

Dagens Gossip