Eksplosiv vækst i streamet tv

Skrevet af admin

06/09/2014

Dagens topnyheder

Tv-seningen flytter sig med eksplosiv hast fra traditionelt tv og over på streamingtjenester som for eksempel Netflix, HBO og Viaplay.

Det viser den nyeste udgave af den årlige undersøgelse Ericsson ConsumerLab TV & Media Report.

Ifølge rapporten er der næsten lige så mange forbrugere, der ser streamet tv flere gange i løbet af en uge, som der er forbrugere, der ser traditionelt tv.

Ifølge Niklas Heyman Rönnblom, der er seniorrådgiver hos Ericsson ConsumerLab, bør tallene få medievirksomhederne til nøje at overveje, hvordan de skaber og udgiver indhold.

- Fokus for TV-udbydere bør være at levere den højest mulige kvalitet for seere, uanset hvilken enhed de bruger som afspiller. Landskabet ændrer sig hastigt, og forretningsmodellerne skal ændre sig i samme tempo, hvis de fortsat skal have værdi for forbrugerne, siger han i en pressemeddelelse.

Hos den TDC-ejede tv-udbyder Yousee, der er Danmarks største distributør af kabel-tv, er man meget opmærksom på den ændrede forbrugeradfærd.

- TV-seningen falder støt, mens streaming stiger meget. Ændringen skyldes blandt andet, at folk vil se tv, når det passer dem. For eksempel i form af nem arkivadgang til tv-stationernes indhold, siger Rene Brøchner, der er direktør for Yousee.

Han henviser til tal, der viser, at hans kunder alene de sidste fire år har mere end seksdoblet den tid, de bruger på at se streamet indhold.

Hos Yousee gennemfører man derfor fra 1. oktober store omlægninger af det streamede indhold, så de godt 1,2 millioner tv-kunder i langt højere grad får adgang til streamet tv på forskellige platforme.

- Vi ser, at markedet lige nu redefineres. Det er vigtigt for brugerne, at de får det, de vil have, når de vil have det, siger Rene Brøchner.

Undersøgelsen fra Ericsson ConsumerLab viser i øvrigt også, at forbrugerne vil have adgang til indholdet uafhængigt af platform. Det viser sig også ved, at en meget stor del af det streamede indhold lander direkte på smartphones og tablets.

I forbindelse med undersøgelsen er 23.000 mennesker fra 23 lande, danskerne er dog ikke i blandt dem, der er blevet spurgt til deres tv- og streamingvaner.

/ritzau/