EL: Trafikpolitikere skal være skeptiske overfor spin

Skrevet af admin

12/07/2015

Dagens topnyheder

Når Folketingets transportudvalg får kommuner i deputation for at få bygget en ny motorvej eller bro, så skal politikerne væbne sig med skepsis.

Det siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, om, at mange kommuner bruger lobbyister til at påvirke politikerne på Christiansborg. Det viser Jyllands-Postens aktindsigt i alle 98 kommuners udgifter til lobbyisme siden 2012.

Odense har betalt bureauet Burson-Marsteller mindst 800.000 kroner for et projekt for en letbane. Helsingør og Helsingborg har brugt knap en million kroner på lobbyisme for en tunnel under Øresund.

- Det er et demokratisk problem, for lobbyister er ikke folkevalgte. Men politikerne er problemet. Vi bør holde tungen lige i munden. Vi ved udmærket, hvem vi sidder overfor. Det er samtlige transportordførere klar over, siger Henning Hyllested.

- Så gælder det bare om at udstyre sig med en rigtig sund skepsis. Så synes jeg ikke, at det er noget problem.

Henning Hyllested møder sjældent lobbyister, som vil sælge ham en ny motorvej. De ved, at Enhedslisten støtter kollektiv trafik som Togfonden, der skal sænke lyntogs køretid med en time mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg, påpeger han.

- Jeg møder ikke så mange lobbyister om motorveje. Men jeg møder mange kommuner, som søger foretræde for transportudvalget. De slæber altid nogle virksomheder med fra området og taler godt for deres motorvejsprojekt, siger Henning Hyllested.

Han ser "voldsomt skeptisk" på deres analyser om, hvor meget vækst en motorvej vil skabe. Væksten kan være en "sugerørseffekt", hvor motorvejen suger folk væk fra lokalområdet, påpeger han.

- Motorvejsprojekters buzzword er altid vækst. Men udkantsområder risikerer, at job trækkes fra, siger Henning Hyllested.

/ritzau/