Elbiler får det røde kort til grøn markedsføring

Elbiler markedsføres ofte med, at de ikke forurener klimaet under kørslen, men det skal være slut nu. Elbiler sviner nemlig også med C02, skriver Jyllands-Posten.

I en vejledning til markedsføring af elbiler slår forbrugerombudsmand Henrik Øe fast, at der skal gøres op med bilbranchens fremstilling af elbiler som klimaets bedste bilven.

- Selv om en anprisning af en elbil som "CO2-neutral under kørsel" eller "nul gram CO2 ved kørsel" isoleret set er korrekt, er det i strid med god markedsføringsskik, hvis man ikke samtidig oplyser, at der udledes CO2 ved den produktion af el, som bruges ved kørsel.

- For selvfølgelig udledes der CO2 ved energiforbruget, siger Henrik Øe til Jyllands-Posten.

Forureningen understreges af opgørelser fra Energistyrelsen over CO2-indholdet i den gennemsnitlige strøm, der kommer ud af danskernes stikkontakter.

I 2013 ventes produktionen af en kilowatt-time (kWh) at udlede 318 g. CO2, uanset om strømmen bruges til at holde et køleskab koldt eller til at oplade af en elbil, skriver Jyllands-Posten.

I august udkom Forbrugerombudsmandens seneste vejledning udkom i august.

Alligevel markedsfører blandt andre bilproducenterne Renault og VW fortsat elbiler som CO2-neutrale under kørsel. Det får nu Henrik Øe til at slå fast, at han vil rette henvendelse til de pågældende bilimportører.

/ritzau/

 

Dagens Gossip