Elbiler i Esbjerg Kommune har sparet 9, 4 ton CO2

Resultaterne fra projektet taler for sig selv. De vestjyske testpiloter har tilsammen kørt 125.637 km – hvilket svarer til hele 3,1 gange rundt om jorden. Det betyder samtidig en besparelse på i alt 9,4 ton CO2, hvilket er det samme som en reduktion på ca. 50 procent CO2, sammenlignet med udledningen fra en tilsvarende konventionel bil.

Der har været god interesse fra borgerne i Esbjerg Kommune for at blive testpiloter i projektet, men der er stadig plads til flere ansøgninger.

Gode erfaringer
- Vi er mere end halvvejs med projektet i Esbjerg Kommune, og der er allerede indsamlet en række gode erfaringer, som kan bruges i forhold til udvikling af elbilteknologien. Vi opfordrer fortsat flere til at søge fordi det giver os det bedst mulige grundlag for at sammensætte gruppen af testpiloter, i forhold til de kriterier, der er opsat for Test-en-elbil, siger John Snedker (S), formand for Plan- og Miljøudvalget i Esbjerg Kommune.

Elbiloperatøren CLEVER udvælger testpiloterne ud fra forskellige parametre som f.eks. alder, familiesammensætning, geografi og kørselsbehov. Testpiloterne og deres familier får stillet elbilen til rådighed i tre måneder. Bilen skal indgå i familiens daglige gøremål for at undersøge, hvordan elbilen passer ind i danskernes hverdag. Sammen med elbilen får testpiloten opsat en ladeboks, der fungerer som hjemmets egen ”tankstation” i testperioden.

Partnerne bag projektet
Bag projektet står elbiloperatøren CLEVER A/S (tidligere ChoosEV), der er ejet af energiselskaberne SE og SEAS-NVE. Test-en-elbil er Europas største elbil-projekt, som er støttet af partnere i erhvervslivet, samt Trafikstyrelsen og Energistyrelsen, som alle samarbejder om at blive klogere på elbilens placering i det danske samfund.

 

Dagens Gossip