Elbilforhandler ønsker afgift på elbiler

I dag er elbiler fritaget for registreringsafgift til udgangen af 2015. Desværre skader det mere, end det gavner, lyder det fra Kim Skovgaard Rasmussen, adm. direktør for Danmarks største bilimportfirma, Skandinavisk Motor Co. (SMC).

»Der skal afgift på elbiler i Danmark. Ikke fordi afgift er godt for salget, men det handler om afklaring. Og vi mener faktisk, at det vil være bedre at få afgift på elbiler nu, så investorer og kunder kan se mere end få år frem i tiden,« siger Kim Skovgaard Rasmussen fra SMC.

Hvis elbiler kunne være afgiftsfritaget for evigt i Danmark, så - bevares - ville det være en stor fordel for det fremtidige salg af elbiler. Men det, tror Kim Skovgaard Rasmussen ikke på, vil ske. Derfor vil han foretrække at få afgift bilerne nu frem for at svæve i uvished.

»Der er jo ikke et elbilmarked i Danmark i dag. Vi er kun lige i startfasen, og vi står nu og skal investere i det voksende marked. Det er svært, når vi ikke kan se, om de investeringer på sigt er rentable,« siger den adm. direktør for SMC, der årligt importerer over 50.000 nye biler til Danmark - en fjerdedel af alle solgte nye biler i landet.

SMC importerer sin første elbil til Danmark senere i år. Det bliver den lille personbil Volkswagen Up!, og næste år begynder importen af den større Golf.

Når Kim Skovgaard Rasmussens budskab kun ligner den omvendte verden, skyldes det, at hans forslag til en løsning på problemet er en total omlægning af registreringsafgiften i Danmark. Det vil samtidig sænke prisen på en lang række af de andre biler, SMC importerer.

I dag bygger registreringsafgiften på bilens samlede værdi. Den lægger staten omkring 180 procent afgift ovenpå. Afgiften har længe været til debat, og SMC-direktøren gentager nu ønsket om en omlægning til en teknisk baseret afgift i stedet. Det vil være en afgift baseret på bilens vægt, motorstørrelse, CO2-udledning mv. Denne type afgift vil også kunne tage hensyn til elbiler og andre køretøjer med alternative brændselsformer som gas og hybridbiler, lyder budskabet.

Af SRSFs regeringsgrundlag fremgår det blandt andet, at regeringen vil »fremsætte forslag til en provenuneutral reform af afgifterne på personbiler«. Det arbejde er endnu ikke afsluttet, og budskabet fra Kim Skovgaard Rasmussen skal ses i den forbindelse.

Meldingen fra SMC møder opbakning fra Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance. SMC-direktøren sidder i hendes bestyrelse, og de er enige om, at afklaring er det vigtigste for branchen.

»Når vi ved, at der sker en eller anden ændring med stor økonomisk betydning om tre år, så stopper det hele markedet. Hvis vi til gengæld får nogle afgifter, som reelt afspejler, hvor meget CO2 bilerne udleder, så vil elbilen også blive begunstiget for sine fordele,« siger Lærke Flader.

Endnu er elbiler et sjældent syn i Danmark. Ikke mindst på grund af bilernes korte rækkevidde. Men nettet af ladestationer bliver hele tiden udbygget, og en langsigtet løsning på afgiften kan måske give branchen det skub, den har hårdt brug for.

Dagens Gossip