Elever: Mobning er skolernes ansvar

Det er under al kritik, at godt hver tredje elev fra 4. til 10. klasse oplever, at de voksne aldrig eller kun nogen gange gør noget ved mobning i skolen.

Det siger formanden for Danske Skoleelever, Agnete Vienberg Hansen, efter at en undersøgelse har vist, at det er så som så med indsatsen mod mobning.

- Det kan stadig være rigtig svært, fordi der er nogle lærere, der synes, at det er en del af opdragelsen, at der kommer til at være lidt drilleri, siger hun.

Agnete Vienberg Hansen mener, at lærerne undskylder mobningen med, "at det bare er en intern konflikt, og så er det ikke lærernes ansvar".

- Og det er bare på ingen måder godt nok, siger hun.

Undersøgelsen er foretaget blandt 40.217 elever fra 4. til 6. klasse og 42.119 elever fra 7. til 10. klasse, der har svaret på spørgsmål om selvoplevet mobning.

Formanden for Danske Skoleelever mener, at undersøgelsen skal bruges til, at der en gang for alle bliver gjort noget ved problemet.

- For vi diskuterer det igen og igen, men der sker aldrig noget, andet end at vi lige får procenttallet en lille smule ned, siger hun.

- Vi synes, at det er på tide, at vi placerer ansvaret hos skolerne, i stedet for at sige, at det er alles ansvar at stoppe med at mobbe. De er de eneste, der rent faktisk kan samle alle parter, siger elevformanden.

Helt konkret foreslår Agnete Vienberg Hansen, at skolerne fokuserer på at lave stop-mobning-strategier, at de tør at snakke om problemerne med eleverne, og at der er klasserumsledelse, så magtkampe blandt eleverne bliver undgået, når lærerne tager styringen.

Samtidig erkender formanden, at mobning i dag kan være svær at spotte, fordi det også foregår over nettet eller mobilen og uden, at lærerne derfor er klar over det.

- Derfor er det ekstra vigtigt, at elever aldrig nogensinde føler, at de ikke kan gå til en voksen, som vi har oplevelsen af, at der er nogen, der ikke føler, at de kan i dag, siger hun.

/ritzau/

Dagens Gossip