Elever: Voksne gør for lidt for at stoppe mobning

Øgenavne, konstante drillerier eller psykisk terror.

Mobning har mange ansigter, men ofte gør de voksne, som har deres gang på landets skoler, ikke noget ved det, der foregår, mener en ud af tre elever i de danske folkeskoler.

Det skriver Politiken med henvisning til en undersøgelse fra Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), der bliver offentliggjort onsdag.

40.217 elever fra 4. til 6. klasse og 42.119 elever fra 7. til 10. klasse har svaret på spørgsmål om selvoplevet mobning.

Cirka hver tredje af eleverne i begge aldersgrupper svarer, at de voksne aldrig eller kun nogle gange gør noget ved mobning på skolen, og det er et trist tal, mener DCUM's specialkonsulent Jette Sørensen.

- Det er rigtig ulykkeligt, at der er elever, der føler, at voksne ikke tager sig af det - både lærere, pædagoger og forældre. Derfor kan vi kun opfordre skolerne til, at man taler med børnene om mobning, siger hun til Politiken.

Helle Rabøl Hansen, der er adjunkt ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet, har beskæftiget sig med mobning som fagområde siden 1998.

Hun mener, at elevernes svar kan være udtryk for, at nogle børn slet ikke fortæller om mobningen, og at lærerne derfor ikke opdager, at det foregår.

- Men det kan også være udtryk for, at lærerne i nogle tilfælde ikke handler, selv om de kender til mobningen, siger hun til avisen og uddyber:

- I min ph.d.-afhandling så jeg netop begge dele. Vi kan se, at jo ældre eleverne bliver, jo mere raffineret bliver mobningen, og derfor kan det være sværere at opdage for en lærer.

Hendes forskning har yderligere vist, at en af grundene til, at lærerne ikke handler på mobning, er, at læreren bagatelliserer og misforstår det, som eleven oplever som mobning.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV