Elevernes formand: Folkeskolen skaber andenrangselever

Skrevet af admin

03/12/2013

Dagens topnyheder

Der skal ske store forandringer i folkeskolen, hvis antallet af dygtige elever skal stige.

Det mener formanden for Danske Skoleelever, Agnete Vielberg Hansen.

- Den danske mentalitet lægger op til, at vi ikke skaber a og b-hold. Hvis du allerede får 12 for dine opgaver i 7. klasse, så bliver du anset som færdiguddannet. Sandheden er jo, at du bare mangler større udfordringer, og konsekvensen er, at vi kun laver b-elever i folkeskolen og ingen a-elever, siger hun til DR Nyheder.

Den danske skole ender med kun at skabe andenrangselever, fordi man i folkeskolen er så bange for at inddele eleverne i niveauer, mener hun.

For at danske elever kan mænge sig blandt de bedste, skal der en mentalitetsændring til.

- Mulighederne er der, men det kræver en mentalitetsændring af de store, for vi skal væk fra enhedsklasserne og skabe plads til den enkelte elev, hvis vi vil have en skole, der sparker røv, siger hun til DR Nyheder.

- Det er ikke socialt anerkendt at være dygtig i den danske folkeskole. Blandt eleverne er der en forståelse af, at det ikke er fedt at lave sine lektier, og det betyder jo, at færre bliver gode i skolen.

Antallet af elever, der er dygtige til matematik, er faldet fra 15 til 10 procent fra 2009 til 2012. Det viser den nyeste Pisa-undersøgelse, der tirsdag blev offentliggjort.

Elevernes formand mener dog, at den nye folkeskolereform kan give mulighed for, at klasserne bliver opdelt på niveauer.

Dermed kan de svageste elever få hjælp, mens de fagligt stærke elever kan blive udfordret.

/ritzau/