Elsektoren skærer kraftigt i CO2-udledningen

Personbiler er en af de store syndere, når det kommer til CO2-udslip. Derfor må udstødning fra 2,5 millioner biler siges at bidrage særligt til CO2-udledningen i Danmark.

Den gode nyhed er, at CO2-udledningen fra netop denne mængde af biler er skåret væk fra elproduktionen de sidste otte år.

- Vi har sat en masse vindmøller op, og vi bruger i stigende grad biomasse i vores kraftværker. Vedvarende energi begynder at fylde, mens de fossile brændstoffer er på vej ud, siger administrerende direktør i Dansk Energi, Lars Aagaard.

Mellem 2004 og 2012 er dansk elproduktion blevet en del grønnere. Det danske elforbrugs CO2-udledning blev i disse år skåret med 6,3 millioner tons CO2.

Det svarer til CO2-udledning fra flere benzindrevne personbiler, end der findes i Danmark.

Lars Aagard understreger, at fremskridtet betyder, at vi med bedre samvittighed kan bruge el i vores hverdag.

- Der er god grund til at udskifte oliefyr med eldrevne varmepumper og bruge elbiler frem for benzinbiler, siger han.

Det er el fra vindmøller, biomasse og solceller, der sætter sine tydelige spor i de positive tal. Især vindkraft kan tage en betragtelig del af æren for den grønnere elproduktion.

Vindkrafts andel af den danske elproduktion er siden 2004 steget fra 19 procent til omkring 30 procent. Andelen af biomasse er vokset fra otte til 13 procent i samme periode.

Hos Dansk Energi efterlyser man, at man gør op med den høje beskatning af almindelig el, der er tre gange hårdere beskattet end eksempelvis fyringsolie.

- Det giver slet ikke mening, når vi fortsætter med at øge andelen af vindkraft og biomasse frem mod 2020, siger han.

Et af hovedpunkterne i energiaftalen fra 2012 er at øge andelen af vindkraft i den danske elproduktion. Målet er, at vindmøller skal levere 50 procent af vores elforbrug i 2020.

/ritzau/

Dagens Gossip