Emmelies sejr er en god forretning for Danmark

»Det er en glædelig nyhed, at Danmark netop har vundet Det Europæiske Melodi Grand Prix. Det er massiv reklame for Danmark, da begivenheden ses af over 100 millioner, og sejren bliver omtalt i mange europæiske medier,« fortæller Susanne Nordenbæk, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Både hoteller, restauranter, transport og turismen kan se frem til at tage imod mange Melodi Grand Prix-gæster næste år, når konkurrencen skal afholdes i Danmark.

Da det blev afholdt i København i 2001, var det også en god forretning. Ifølge effektanalyser fra Danmarks Turistråd og Wonderful Copenhagen tjente Danmark dengang cirka 117 millioner kroner på musikkonkurrencen.

»Der er ingen tvivl om, at sejren vil betyde vækst i både omsætning og beskæftigelse i de danske hoteller og restauranter fremover, men også detailhandlen og transportsektoren vil få glæde af de mange Melodi Grand Prix-gæster. Samtidig vil begivenheden være et effektivt udstillingsvindue for Danmark som en moderne og attraktiv turismedestination,« siger Susanne Nordenbæk.

Det samme mener VisitDenmark, som er lige så begejstret for den danske førsteplads.

»Det Europæiske Melodi Grand Prix er et godt afsæt til at kommunikere danske styrkepositioner og til at markedsføre Danmark blandt andet som turismedestination. Alene det kendskab, der skabes til Danmark via tv-showet, kan gøres op i millioner af kroner,« fortæller administrerende direktør Jan Olsen, VisitDenmark.

Hvis Melodi Grand Prixet næste år vises til 125 millioner seere, som er seerprognosen for dette års show, betyder det ifølge VisitDenmark, at showet alene vil have en annonceværdi på mere end 160 millioner kroner. Hertil kommer den omtale, som de tilrejsende medier giver værtslandet.

Dagens Gossip