En depression kan forebygges på denne måde

Det er en ny meta-undersøgelsen, dvs. en analyse af 30 allerede eksisterende undersøgelser, der viser, at blot 20-30 minutters daglig let motion kan forebygge en depression senere i livet. Det skriver Dailymail.co.uk

Få otte tips til at forebygge en vinterdepression på Femina.dk

Det var 25 ud af de 30 undersøgelser, der viste, at det havde en signifikant betydning, at deltagerne havde dyrket motion igennem livet i forhold til at undgå en depression, da de blev ældre, hvilket forskerholdet fandt meget overbevisende.  

Du skal begynde tidligt

Det vigtige er, at du skal starte, mens du endnu er ung, hvis du gerne vil have den bedste forebyggende effekt. Det behøver ikke at være hård motion dagligt. Blot almindeligt, aktivt havearbejde eller en gåtur er nok.

Forebyggelsen er ikke kun fysisk

Ifølge forskerne så er det interessant, at motion ikke kun har en positiv betydning for din fysiske tilstand i fremtiden, men også din mentale tilstand kan holdes ved lige på den måde. 

- Hvis du ikke er fysisk aktiv, så bør du gå i gang. Vi forbinder ofte motion med vægt og udseende, men det er også en af vejene til at opretholde et godt mentalt helbred langt ind i fremtiden, siger en af forskerne bag projektet, George Mammen fra University of Toronto. Det skriver Dailymail.co.uk.

Depression ledsages af andre sygdomme

Dailymail.co.uk skriver desuden, at personer med en depression ifølge British Medical Journal er mere tilbøjelige til at blive ramt af andre lidelser så som Parkinsons sygdom, demens, kroniske smerter og endda at få hjerteanfald.

Sådan kan frugt og grønt hjælpe med at forebygge Parkinsons og demens. Se mere på Femina.dk

Lisbeth Madsen, NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip