En hyggeweekend i sengen kan øge risikoen for diabetes

For mange mennesker er weekenden en kærkommen mulighed for at lade arbejdstøjet hvile, mens man selv slapper af i pyjamas i sengen, hvor det kan blive til lidt ekstra timer under dynen.

Det lyder hyggeligt, men en sådan hyggeweekend på langs kan være med til at øge risikoen for diabetes og hjertesygdomme, hvis man skal tro en gruppe amerikanske forskere. 

På University of Pittsburgh i USA har de set nærmere på konsekvenserne af ændringer i vores døgnrytme, og ifølge forskerne kan selv mindre forskydninger af det tidspunkt, hvor vi normalt står op – hvilket typisk er bestemt af vores arbejdstidspunkter i hverdagen – føre til en forringelse af vores helbred.

Det har i lang tid været en kendt sag, at skifteholdsarbejde på forskellige tidspunkter kan føre til et dårligt helbred, da døgnrytmens påvirkes negativt af arbejdstiderne.

Læs også: Sådan får du dit barn til at sove på under et minut

I de nye forskningsstudier har man fundet frem til et hævet niveau af fedt i blodet hos de midaldrende person, der står op og arbejder på skæve tidspunkter.

Det skyldes et fald i blodsukker, og forskernes resultater – der er blevet offentliggjort i Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism – er det første til at påvise en direkte sammenhæng mellem denne form for 'socialt jetlag' og metaboliske sygdomme som diabetes.

- Udtrykket 'socialt jetlag' refererer til den manglende overensstemmelse mellem en persons biologiske døgnrytme og deres socialt og pålagte planer for søvn, forklarer Patricia Wong fra Univeristy of Pittsburg til NZ Herald.

- Vores studie er det første til at påvise, at selv blandt raske og arbejdende mennesker, der oplever en mindre række ændringer i deres søvnplaner, kan den sociale jetlag føre til metaboliske problemer. Disse kan føre til en udvikling af fedme, diabetes og hjertekarsygdomme, siger Patricia Wong.

Forskerne har undersøgt 447 personers søvnmønstre, og fælles for deltagerne i undersøgelsen er, at de var mellem 30 og til 54 år, arbejdede mindst 25 timer om ugen uden for hjemmet.

De deltagere, der sover forskelligt i hverdagen og i weekenden, viste sig at have større problemer med blandt andet kolesterol- og insulinniveauer, og deres taljemål var også større end hos dem, der havde et mere ens søvnmønster i hverdage og weekend. 

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip

Dagens TV