En ud af fire forstår ikke 'mindst holdbar til'

Mindst holdbar til' er et begreb alle kender, men en fjerdedel af forbrugerne forstår ikke begrebets egentlige betydning.

Det slår en ny rapport fast, som er udarbejdet til Fødevarestyrelsen af Nationalt Center for Fødevare og Jordbrug ved Aarhus Universitet.

Forbrugerne ved at 'mindst holdbar til' betyder, at maden kan holde sig til datoen, og at det kan spises såfremt det lugter normalt og ser fint ud.

Problemet ligger i, at selvom rigtigt mange kender til ”lugt og kig”-testen, så tror en fjerdedel af de adspurgte stadig, at maden skal anvendes inden 'mindst holdbar til'.

Afhængige af mærker

Ifølge fuldmægtig Nina Læssø Jakobsen fra Fødevarestyrelsen, kan der være flere grunde til problemet:

- Jeg tror, forbrugerne er blevet mere kvalitetsbevidste og ikke vil gå på kompromis. Samtidig tror jeg, folk i mindre grad end tidligere bruger deres sanser til at bedømme, om en fødevare stadig kan spises, fortæller hun til Dagens.dk og fortsætter:

- Det virker som om, at vi som danskere er blevet vænnet til i højere grad at læne os op ad informationer på fødevaren, der fortæller os hvornår noget er for gammelt, fremfor at bruge vores sanser.

Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - Klik her og vær med nu

Forbrugernes sundhed er første prioritet

Nina Læssø Jakobsen forklarer, at modsat 'sidste anvendelsesdato', så er 'mindst holdbar til' en dato, der fra producenternes side garanterer kvaliteten af produktet:

- I modsætning til 'sidste anvendelsesdato', der ofte bliver sundhedsskadelig hvis datoen er overskredet, så bliver 'mindst holdbar til'-maden som udgangspunkt uspiselig rent kvalitetsmæssigt før det bliver sundhedsskadeligt.

Fødevarestyrelsen arbejder løbende med at informere forbrugerne, men pointerer, at deres ansvar hovedsageligt er forbrugernes sundhed frem for hvor meget mad de smider ud.

Der bliver dog fortsat større og større fokus på holdbarhed og madspild. Både fra EU og Fødevarestyrelsen.

Dagens Gossip