En uges kursus til læreren giver mere ro i klassen

Skrevet af admin

18/08/2015

Dagens topnyheder

Uro og larmende elever i klasseværelset kan med relativt få midler erstattes af ro og mere koncentrerede elever.

En ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) viser, at elever i klasser, hvor læreren har været på en uges kursus i at lede klassen, bliver bedre til at koncentrere sig, skriver Jyllands-Posten.

- Konklusionen er, at man med forholdsvis beskedne midler kan flytte lærerne. De bliver i stand til at skabe mere ro i klassen, og de formår at få eleverne til at koncentrere sig bedre - effekten svarer til, at eleverne generelt bliver et halvt år mere modne, ved at deres lærer har været på en uges kursus i klasseledelse, siger professor Anders Holm fra SFI til avisen.

De lærere, der kom på kursus i klasseledelse, blev ifølge professoren mere opmærksomme på, at der var uro i deres timer - og på, hvilke elever som ikke var klar til at modtage undervisning.

Undersøgelsen viser også, at elever i de klasser, hvor læreren har været på kursus, læser en smule bedre end elever i de klasser, hvor læreren ikke har været på kursus.

Forskerne er dog endnu forsigtige med at drage konklusioner om, at mere ro fører til bedre faglige resultater.

Netop klasseledelse fylder mere på seminarieuddannelserne, efter at læreruddannelserne blev reformeret i 2013, og ifølge formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, har mange lærere allerede været på efteruddannelse.

- Der er generelt behov for, at lærere efteruddannes. Det kan rykke meget ved undervisningen, især hvis det er mange år siden, at man er uddannet. Der er stadig mange lærere, som ikke er blevet efteruddannet i klasseledelse, siger han til Jyllands-Posten.

Efteruddannelsen af lærere i folkeskolen har ifølge Danmarks Lærerforening fået et løft som følge af den store pengedonation på en milliard kroner, som A.P. Møller Fonden i 2013 donerede til folkeskolen.

/ritzau/