En usikker investering

Skrevet af admin

19/03/2013
I følge Ekstra Bladet tirsdag er vognmand og ejendomsinvestor Michael Henriksen parat til at købe Brøndby Stadion af Brøndby IF for 150 mio. kroner. Henriksen er ikke interesseret i at købe sig ind i klubben, han vil bare købe stadion, som han så formodes at ville leje ud til Brøndby og bruge til afvikling af andre underholdnings-event.Brøndby udsendte tirsdag en fondsbørsmeddelelse, hvor man bekræftede, at man drøftede et salg af stadion med interesserede parter, men ville ikke kommentere yderligere, indtil der eventuelt foreligger noget konkret.Men spørgsmålet er om det vil være en god investering for Henriksen, der indtil nu har fungeret som sponsor og investor i Farum Boldklub tilbage i Brixtofte-tiden og siden i Allan K. Pedersens FC Nordsjælland.Selvom Brøndby i det seneste årsregnskab for 2012 har foretaget en markant nedskrivning af værdien af stadion og muligvis er parate til at sælge den engang så uindtagelige hjemmebane for 150 mio. kr., er der ikke meget, der taler for, at Henriksen kan gøre Brøndby Stadion til en god forretning. Det konstaterer Kenneth Cortsen, forsker i sportsøkonomi ved Handelshøjskolen i Aarhus.- Der er for mange usikkerhedsmomenter. 150 mio. kr. er stadig et anseeligt beløb, og rammebetingelserne for underholdningsindustrien er så usikre, at det er et spørgsmål om afkastet kan betale sig, siger Cortsen og sammenligner et eventuelt køb af Brøndby Stadion med dengang i 1998, hvor FC København købte Parken for 138 mio. kr.- Parken er Danmarks nationalarena, og man har nogle fornuftige aftaler med DBU omkring landskampene. Samtidig har Parken fordel af beliggenheden i hjertet af København. Og når ejeren af stadion er den samme, som bruger det, er det et noget anderledes set up, siger Cortsen og peger på, at der næppe opstår særligt mange interessekonflikter mellem Parken Sport&Event og FC København.Kenneth Cortsen sammenligner forretningspotentialet med de muligheder, som stadion-ejere har i England, Tyskland og USA, hvor der er et bedre kundegrundlag end i Danmark.- I det her tilfælde har du ikke to hold, der kan skiftes til at bruge stadion, der er kun Brøndby. Og du har ikke det samme marked som eksempelvis i Hamburg, hvor de kører store mega-events igennem stadion med korte mellemrum, konstater Cortsen, som understreger, at han ikke kender til de eventuelle aftaler, som Michael Henriksen på forhånd må have med interesserede kunder og som muligvis vil kunne gøre hans investering rentabel.

Mest læste i dag

I følge Ekstra Bladet tirsdag er vognmand og ejendomsinvestor Michael Henriksen parat til at købe Brøndby Stadion af Brøndby IF for 150 mio. kroner. Henriksen er ikke interesseret i at købe sig ind i klubben, han vil bare købe stadion, som han så formodes at ville leje ud til Brøndby og bruge til afvikling af andre underholdnings-event.

Brøndby udsendte tirsdag en fondsbørsmeddelelse, hvor man bekræftede, at man drøftede et salg af stadion med interesserede parter, men ville ikke kommentere yderligere, indtil der eventuelt foreligger noget konkret.

Men spørgsmålet er om det vil være en god investering for Henriksen, der indtil nu har fungeret som sponsor og investor i Farum Boldklub tilbage i Brixtofte-tiden og siden i Allan K. Pedersens FC Nordsjælland.

Selvom Brøndby i det seneste årsregnskab for 2012 har foretaget en markant nedskrivning af værdien af stadion og muligvis er parate til at sælge den engang så uindtagelige hjemmebane for 150 mio. kr., er der ikke meget, der taler for, at Henriksen kan gøre Brøndby Stadion til en god forretning. Det konstaterer Kenneth Cortsen, forsker i sportsøkonomi ved Handelshøjskolen i Aarhus.

- Der er for mange usikkerhedsmomenter. 150 mio. kr. er stadig et anseeligt beløb, og rammebetingelserne for underholdningsindustrien er så usikre, at det er et spørgsmål om afkastet kan betale sig, siger Cortsen og sammenligner et eventuelt køb af Brøndby Stadion med dengang i 1998, hvor FC København købte Parken for 138 mio. kr.

- Parken er Danmarks nationalarena, og man har nogle fornuftige aftaler med DBU omkring landskampene. Samtidig har Parken fordel af beliggenheden i hjertet af København. Og når ejeren af stadion er den samme, som bruger det, er det et noget anderledes set up, siger Cortsen og peger på, at der næppe opstår særligt mange interessekonflikter mellem Parken Sport&Event og FC København.

Kenneth Cortsen sammenligner forretningspotentialet med de muligheder, som stadion-ejere har i England, Tyskland og USA, hvor der er et bedre kundegrundlag end i Danmark.

- I det her tilfælde har du ikke to hold, der kan skiftes til at bruge stadion, der er kun Brøndby. Og du har ikke det samme marked som eksempelvis i Hamburg, hvor de kører store mega-events igennem stadion med korte mellemrum, konstater Cortsen, som understreger, at han ikke kender til de eventuelle aftaler, som Michael Henriksen på forhånd må have med interesserede kunder og som muligvis vil kunne gøre hans investering rentabel.