Endnu et land opgiver IC4-leverandør

Et næsten nyt højhastighedstøj fra IC4-producenten Ansaldobreda på strækningen mellem Amsterdam i Holland og Bruxelles i Belgien kommer aldrig til at virke, konkluderer de belgiske statsbaner, som nu vil have pengene tilbage. Det skriver Ingeniøren.

V250-togene begyndte at køre sidste år, men højhastighedstoget med stop ved Amsterdam-lufthavnen Schiphol har været ude af drift på grund af tekniske problemer siden januar 2013. Toget skal kunne køre 250 kilometer i timen, men bremserne er ikke sikre ved hastigheder over 160 km/t. Blandt andet derfor har den belgiske jernbaneoperatør NMBS nu totalt mistet tilliden til toget og til Ansaldobreda.

Udmeldingen kommer kun kort tid efter, at Oslos kollektive trafikselskab besluttede sig for at begynde udfasningen af Ansaldobreda-sporvogne mere end 20 år før materiellets officielle udløbsdato.

»Det ville have været komisk, hvis det altså ikke lige var, fordi det var så tragisk,« udtalte direktøren for det nationale belgiske togselskab, NMBS, Marc Descheemaecker ifølge nyhedsbueauet ANP, skriver Ingeniøren.

Det er kun den belgiske part, der nu offentligt erklærer, at man har mistet så megen tillid til Ansaldobreda-materiellet, at man helt og holdent trækker sig ud af Fyra, et joint venture med hollandske NS og flyselskabet KLM, og kræver pengene for togene retur.

Det har til gengæld skabt vrede i Holland, som står tilbage med de fleste af togene og en restordre, der endnu ikke er leveret, skriver Ingeniøren.

 

Dagens Gossip

Dagens TV