Enhedslisten: Vejafgifter skal løse trafikproblemer

»Man bør gennemføre tiltag, der vil begrænse bilkørsel, og her er roadpricing et godt redskab,« siger partiets fungerende trafikordfører, Per Clausen (Ø).

Regeringen droppede for halvandet år siden planerne om en betalingsring omkring hovedstaden og nedsatte i stedet en Trængselskommission, som skulle se på alternative forslag.

Kommissionen offentliggør dens forslag på torsdag, og ifølge Politiken peger kommissionen på, at »landsdækkende roadpricing er det redskab, der indeholder det største potentiale i forhold til effektivt at kunne regulere efterspørgslen på biltrafik«.

Per Clausen er enig i behovet for roadpricing, som ifølge Clausen vil have samme effekt som den skrinlagte trængselsring.

»Hvis de (Trængselskommissionen, red.) ikke havde fået at vide, at de ikke måtte sige det, ville de sige betalingsring. Så siger de roadpricing i stedet. Det er jo skæbnens ironi. Men langt hen ad vejen har det den samme effekt,« siger Per Clausen. Han mener, at regeringen må på banen og forholde sig til spørgsmålet.

»Nu må regeringen finde ud af, om den reelt vil løse trængselsproblemet, eller om den bare vil lappe lidt på skaderne,« siger han.

Kommissionen peger ifølge Politiken også på investeringer i udvidelse af veje, men det hjælper ikke, mener Per Clausen.

»Hvis man udvider vejene, vokser problemerne bare frem igen. Det ved vi fra udenlandske erfaringer. Med mere trafik og mere forurening til følge,« siger Per Clausen.

Han er enig med kommissionen i, at der også bør investeres i supercykelstier, letbaner, metro, højklassebusser og S-tog til Roskilde.

»Hvis vi med roadpricing begrænser biltrafikken, skal vi have skabt bedre vilkår for den kollektive trafik,« siger han.

Dagens Gossip