Er du altid træt? Her er den sandsynlige årsag

Mange kender følelsen af at være konstant træt og uoplagt. Søvnmangel er i dag et samfundsproblem, som kan gå ud over både vores egen livsglæde og samfundets økonomi.

En amerikansk undersøgelse har eksempelvis fastslået, at søvnunderskud hvert år koster det amerikanske samfund 100 milliarder dollars i tabt arbejdseffektivitet.

Forskere betegner vores søvnunderskud som et decideret sundhedsproblem og det er især de unge, som har problemer med at komme i seng til tiden.

En norsk undersøgelse med 10.000 deltagere viste, at de 16 -19-årige i gennemsnit sover seks timer og 25 minutter i hverdagene. Samtidig viser undersøgelsen, at de unge selv vurderer deres søvnbehov til at være otte timer og 35 minutter.

En af grundene til, at de unge får mindre søvn end tidligere er brugen af TV, mobiltelefoner, computere og tablets før sengetid. Lyset fra de forskellige elektriske apparater kan nemlig påvirke hjernen og dermed gøre det sværere at falde i søvn. 

Hvor meget søvn har du brug for?
Forskere fra University of Pennsylvania og Washington State University har foretaget et søvneksperiment, som måske kan give os svaret.

Forskerne samlede 48 raske mænd og kvinder til et søvnforsøg. Alle deltagerne sov til hverdag mellem syv og otte timer per nat.

Forskerne opdelte forsøgspersonerne i forskellige grupper. En gruppe fik fire timers søvn per nat, en anden gruppe sov i seks timer per nat og den tredje gruppe sov i otte timer per nat. Forskerne fulgte derefter forsøgspersonerne i 14 dage, hvor de bibeholdte de angive søvnrytmer.

Her er hvad der skete...
De forsøgspersoner der fik otte timers søvn viste intet fald i deres kognitive evner, koncentrationsevner eller motoriske evner i løbet af de 14 dage forsøget varede.

Anderledes så det ud for de to andre grupper. Den gruppe der fik fire timers søvn var værst påvirket, men også gruppen der fik seks timers søvn viste klare tegn på søvnunderskud.

Efter en uge var 25 procent af forsøgspersonerne der sov seks timer per nat, ved at falde i søvn på tilfældige tidspunkter i løbet af dagen.

Efter to uger havde seks timers gruppen samme ydeevne, som hvis de havde holdt sig vågne i 48 timer i træk. Det betyder altså, at hvis du sover seks timer per døgn i 14 dage, yder du mentalt og fysisk på samme niveau, som hvis du havde holdt vågen i 48 timer i træk.

Endnu værre gik det gruppen der fik fire timers søvn per nat. De viste alle stærke tegn på både fysisk og psykisk udmattelse, allerede efter første dag.

Så meget søvn behøver vi
Mange af os sover mindre hver nat for at vi kan nå at arbejde mere, men søvnmangel betyder dårligere ydeevne, hvilket ifølge undersøgelsen betyder, at det ikke kan betale sig at sove for lidt.

Generelt er eksperter enige om, at 95 % af alle voksne har brug for at sove syv til ni timer hver nat for at fungere optimalt.

Ifølge en undersøgelse fra Harvard Medical School, så sov vi i gennemsnit ni timer per nat for 100 år siden og i dag sover vi i gennemsnit omkring 7 timer per nat. Vores moderne livsstil har altså betydet, at vi i dag har mindre tid søvn.

For at sikre sig en god nattesøvn er det ikke kun antallet af timer der har betydning. Det er også vigtigt, at man sover i en god seng. Er du på udkig efter en ny seng eller er du bare nysgerrig efter, hvad anatomien i din nuværende seng betyder for din søvn, så kan du her læse en række gratis tests af senge. Her finder du en elevationsseng test og her finder du en gratis kontinentalseng test.

I disse tests kan du også læse om, hvad du skal være opmærksom på, når du køber en ny seng.

Dagens Gossip

Dagens TV