Erhvervsfolk vil ikke betale for fly-luksus

Engang var der prestige i et rejse på Business Class. Man kunne nyde sit afkølede glas hvidvin eller sin miniature coladåse tilbagelænet i SAS-sæderne, mens udsigten over skyerne gjorde en mundlam - og for nogles vedkommende havde stewardesserne samme effekt.

Men Business Class i Europa er snart ligeså meget fortid som rygende cigarer i kabinen og mandschauvinisme på kontoret. De traditionelle flyselskabers prestige har fået hård konkurrence fra lavprisselskabernes billige billetter, som kunderne i højere grad efterspørger.

Finanserne er ikke de samme som for 30 år siden, da SAS introducerede Business Class til Europa og kræsede lidt ekstra om forretningskunderne. Selskabet har netop meldt ud, at det nedlægger Business Class og i stedet fremover satser på to nye klasser på de europæiske flyvninger - SAS Go og SAS Plus - en tendens som også ses hos flere andre selskaber.

»SAS var bannerfører for konceptet. Der skulle kræses lidt ekstra om forretningsfolkene, og de skulle ikke sidde i samme kabine, som folk med billetter købt på rabat. Men de seneste fem, seks, syv år har finanskrisen sat sine spor, og lavprisselskaberne har vundet frem, « siger Ole Kirchert, ansvarshavende redaktør hos check-in.dk.

Kunderne er blevet vant til at vende hver en krone i rejsebudgettet, og de traditionelle selskaber har været nødt til at tage konkurrencen fra lavprisselskaberne op. Det betyder at flyselskaberne kommer til at ligne hinanden mere.

»Lavprisselskaberne bevæger sig mere mod midten og tager nogle af elementerne fra de traditionelle flyselskaber, for eksempel har Norwegian wi-fi ombord og forskellige gates. Det er noget de gør, for at tiltrække erhvervskunder,« siger Ole Kirchert og tilføjer:

»Det tvinger selskaber som SAS til at gå den anden vej og nærme sig lavprisselskaberne ved at putte alle passagerer i en kabine, men tilbyde to servicekoncepter.«

Og den udvikling kan erhvervsrejseselskabet Carlson Wagonlit Travel sagtens nikke genkendende til.

»Vi forstår udmærket SAS' nye tiltag, og vi har vidst, det ville komme på et tidspunkt. Det er helt klart, at erhvervsrejsende er holdt op med at bruge Business Class, som de gjorde før. For nogle år siden brugte man meget Business Class i Europa, men efter Finanskrisen er reglerne blevet strammet op,« siger administrerende direktør Sophie Hulgard og tilføjer:

»Dem som fylder Business Class nu, er de passagerer som skal videre uden for Europa. Hvis man rejser fra København til Frankfurt og videre til New York, vil man gerne sidde på Business Class hele vejen. Men skal man kun til Frankfurt rejser man typisk på economy.«

Hun vurderer, at kun cirka tre procent af Wagonlits erhvervskunder køber en billet til Business Class, en tendens som stemmer overens med de trends Wagonlit forudser for 2013.

Her tror erhvervsrejseselskabet nemlig, at kunderne i højere grad vil optimere fly- og landtransportbesparelser. Desuden forudser selskabet, at normen vil blive, at luftfartsselskaberne vil tilpasse kapaciteten og få fyldt flyene op, samtidig med at udviklingen går mod at erhvervsrejseselskaberne vil se grundigt på flyselskabernes ekstra gebyrer.

Og netop her mener Sophie Hulgard, at SAS' farvel til Business Class er en god idé.

»SAS' nye koncept sælges som en pakke, hvor det bliver meget tydeligt, hvad der indgår i den pakke. Det er nemt at sælge for os, fordi det er nemt at rådgive kunden om, hvad der indgår i billetprisen. Uden at have set det i virkeligheden, så synes jeg at SAS Go og SAS Plus lyder som en rigtig god løsning,« siger hun.

Også Ole Kirchert tror på, at det er det naturlige næste skridt at tage for flyselskaber inden for Europa.

»Jeg er sikker på, at erhvervslivet vil tage godt imod det. Det harmonerer meget godt med deres behov nu om dage, og når der er så lille efterspørgsel på Business Class inden for Europa, tror jeg ikke, erhvervslivet vil savne det,« siger han.

Nogle flyselskaber, tror han dog ikke, vil være tilbøjelige til at afskaffe Business Class og lave den type mellemklasser, som SAS Plus kan siges at være. For eksempel har British Airways, der flyver til og fra finanscentreret London, stadig behov for Business Class, ligesom der er på de lange ruter.

»Virksomhederne er blevet meget mere selektive i, hvem der får lov til at rejse på Business Class. Det afgørende er formålet med rejsen og medarbejderes status. Om det er toplederen eller et bestyrelsesmedlem , og om rejsen varer en uge, eller om man skal hurtigt frem og tilbage, og derfor bliver udsat for den ekstra belastning, det er at rejse langt på economy,« siger Ole Kirchert.

Han mener, at der i fremtiden ikke vil være den store forskel på lavprisselskaber og traditionelle selskaber, og at begrebet lavpris helt vil uddø. I stedet vil mellemklasserne vinde mere frem, også på de oversøiske ruter, og konkurrencen på pris og service vil være afgørende. Det er Sophie Hulgard enig i.

»Der er ingen rejsende, der vil kræve Business Class i Europa som ligner det, det var engang. Mellemklassen er det, man nu leder efter, og stemmer priserne overens med den lidt bedre service, tror jeg, at det bliver en succes,« siger hun.

Samfundet har ændret sig, og her må luftfartsselskaberne følge med. Behovet er ikke længere det samme. Cigarerne forbliver slukket, og Business Class, bliver ligesom dem, en del af historien om luftfartens storhed og prestige.

 

Dagens Gossip