Erhvervslivet kører rundt i gamle biler

Kan den starte, så beholder vi den.

Sådan synes erhvervslivet at tænke om de køretøjer, de futter rundt i.

Salget af de firhjulede til arbejdsbrug går nemlig både trægt og tilbage, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Det seneste år er der blevet registreret 5,3 procent færre varebiler og 10,7 procent færre lastbiler. For sættevognstrækkere og busser er salget dykket med henholdsvis 16,8 og 17,1 procent.

Udviklingen er sket, selvom renten i øjeblikket er meget lav, og det egentlig burde være nu, man investerede stort.

Mikkel Høegh, chefanalytiker i BRFkredit, forklarer:

- Man skal mærke en hvis efterspørgsel, før man går ud og investerer i en ny bus, sættevogn eller lastbil. Kan man ikke mærke den, skal der meget til for at retfærdiggøre et sådant køb, så selvfølgelig er man tilbageholdende med at investere.

Men flytter man i stedet blikket over på salget af almindelige personbiler, er lysten til at bytte de gamle øser ud med nye anderledes stor.
Privatbilister har nemlig, udover den lave rente, andre økonomiske gulerødder at lade sig lokke af.

- De har fået glæde af, at der har været afgiftsnedsættelser. Det har gjort de små og miljørigtige biler billigere i kroner og øre, hvilket naturligvis har gjort dem attraktive, siger Mikkel Høegh.

Skifter man sin mellemstore brugte bil, der kan køre 15-16 kilometer på literen, ud med en mindre model, der kører over 20 kilometer på literen, vil det tydeligt kunne mærkes på husholdningsbudgettet, siger Mikkel Høegh:

- Selvfølgelig afhænger det af, hvor meget man kører, men er behovet nogenlunde normalt, løber besparelsen nemt op i adskillige tusinde kroner om året.

Set over de sidste 12 måneder er der blevet registreret 177.000 nye biler. Det er syv procent flere end det foregående år.

I samme periode er antallet af motorcykler faldet med 6,9 procent, mens det for knallerter er 4 procent.

 

Dagens Gossip