Erhvervsskoler: Brug matematik i sløjdlokalet

Alt for mange drenge mister motivationen af at sidde stille i et klasselokale i folkeskolen.

Derfor skal lærere fra erhvervsskolerne ud på folkeskolen og skabe sammenhæng mellem Pythagoras berømte læresætning og arbejdet i sløjdlokalet.

Sådan lyder forslaget fra Danske Erhvervsskoler, der med spænding ser frem til offentliggørelsen af regeringens udspil til en folkeskolereform i morgen.

- Den pædagogik, som vi arbejder med til daglig, vil vi gerne have, at de unge, og specielt drengene, kommer i kontakt med i folkeskolen, så de kan se, at de kan komme til at arbejde på en måde, som passer til deres kompetencer, siger uddannelseskonsulent Christian Schultz til Newspaq.

I praksis betyder det eksempelvis, at en del af matematik-undervisningen ligeså godt kan foregå i sløjdlokalet, hvor eleverne så regne retvinklede trekanter og bæreevne ud med et praktisk formål.

- Mange drenge tror, de er superdårlige til matematik, men når de går i gang med det, mens de tegner og bygger et hus, så kan man lægge dansk, matematik og fysik og engelsk ind i undervisningen, så de skal bruge fagene for at komme videre. Så lærer de meget bedre, siger Christian Schultz.

I sin åbningstale i Folketinget talte statsminister Helle Thorning-Schmidt også om at kæde Pythagoras' læresætning sammen med undervisningen i skolernes værksteder.

Og derfor forventer Danske Erhvervsskoler også, at regeringen sætter handling bag ordene. Christian Schultz regner blandt andet med, at der bliver indført praksisnær undervisning på lærerseminarerne. Det skal være relateret til den virkelighed, de unge møder efter skolen.

- Hvis vi skal have løftet folkeskolen for alvor, så kræver det, at vi får en bredere og mere rummelig pædagogik. Og en stor del af det er at gøre det mere praksisnært. For der er flere og flere af de unge, og især drenge, som har behov for et opgør med 28 elever i et klasselokale. Det skal være mere projektorienteret, siger han.

Dagens Gossip