Erhvervsskolereform koster undervisningstimer

Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser er mottoet for regeringens erhvervsskolereform, men for flertallet af eleverne vil reformplanerne føre til mindre undervisning, skriver Information.

I dag har de fleste erhvervsskoleelever 20 ugers grundforløb, men ifølge reformforslaget vil elevernes tid på skolen nu blive reduceret til 10 uger med mulighed for op til 10 ugers supplering.

Kun elever, der kommer direkte fra 9. og 10. klasse, vil få ret til et 40 ugers skoleforløb. I dag udgør den gruppe 25 procent af eleverne på erhvervsskolerne. Resten kan se frem til mindre undervisning.

Den logik undrer to eksperter, skriver Information.

- Der er jo ikke tale om at opprioritere undervisningen, som regeringen har talt om.

- Det virker mere som en smart markedsføringsstrategi, siger Lene Tanggaard, der er professor på Aalborg Universitet og forsker i erhvervsskolernes undervisning, til Information.

At de yngste og mest målrettede elever skulle have mere brug for et fire gange så langt skoleforløb som de øvrige elever, mener hun ikke, der er belæg for.

Torben Pilegaard Jensen, forskningsleder i Kora, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, har været med i et større forskningsprojekt om erhvervsskolerne.

Og han forstår heller ikke opdelingen i unge, der kan få 40 ugers grundforløb, og dem, der ikke kan. Han påpeger, at de, der går direkte ind på en erhvervsuddannelse, oftest er nogle af de mest målrettede elever.

- Bare fordi du er skoletræt og har været ude og arbejde i et halvt år, skal det så virkelig betyde, at man ikke kan gå ind og få det etårige grundforløb. Det, synes jeg, er en meget stram tolkning, siger Torben Pilegaard Jensen.

Han frygter, at konsekvensen kan blive endnu større frafald.

- Vi har set, at det har virket, når erhvervsskolerne har lavet målrettede grundforløb af længere varighed; hvorfor kaste den erfaring ud af vinduet, siger han til Information.

/ritzau/

Dagens Gossip