Et godt tip: Brug denne yoga-øvelse mod stress

Trepunkts-åndedrættet

Hvorfor: Fordyber din vejrtrækning og træner din åndedrætsmuskulatur. Derudover virker den afspændende og groundende. Hvis du føler dig stresset på arbejdet, så tag en pause og lav den (kan også laves siddende, hvis du ikke kan finde et gulv)

Du kan også øve den i sengen om morgenen, inden du står op, for at mærke din krop eller om aftenen, inden du falder i søvn.

Hvordan: Læg dig på ryggen på gulvet med strakte, afslappede ben. Læg dine hænder med håndfladerne nedad på den blødeste del af maven lige under navlen.

Træk vejret så dybt, at maven næsten skubber hænderne væk. Pust dig gerne så meget op, at du også får åndedrættet om på bagplanet og kan mærke din lænd søge mod gulvet. Gentag mindst tre gange.

Få endnu en yoga-øvelse mod stress på IN.dk 

Placer derefter hænderne på ribbenene under brystet lidt ude mod siden af kroppen. Træk vejret dybt ind og mærk, hvordan du bliver bred og folder dig ud til siden som en harmonika, der igen folder sammen på udåndingerne.

Pust dig gerne så meget op, at du også får åndedrættet om på ryggen og kan mærke midten af den søge mod gulvet. Gentag mindst tre gange.

Få sundhedsredaktørens bedste yoga-sider på nettet på IN.dk 

Placer herefter hænderne på brystet lige under kravebenene og se, om du kan dirigere din vejrtrækning herop, så brystkassen hæver sig. Igen, øv dig i at få vejrtrækning herop, så du her kan mærke dine skulderblade søge mod gulvet. Gentag mindst tre gange.

Slut af med at placere din venstre hånd tilbage på maven, mens du lader den højre blive på brystet. Se om du kan lave et dybt, fuldkomment åndedræt, så både mave og bryst hæver samtidig.

Af Karen Pallisgaard, IN.dk, Aller Media. Redigeret af Juliane Olsen/NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip