Et godt trick til ikke at tage på

Få slankekure er slået så hårdt igennem som den populære 5:2-kur. Den er blevet omtalt og diskuteret meget, og for rigtigt mange mennesker har den betydet et ret stort vægttab på relativt kort tid.

5:2-kuren går i al sin enkelhed ud på, at du spiser normalt fem dage om ugen, mens du faster i to. Eller dvs. du skal spise 500 kalorier fordelt på to måltider, de to dage om ugen, du faster.

Vær med på bølgen: Sådan kommer du i gang med 5:2-kuren, se hvordan på Femina.dk

Manden bag kuren er den britiske læge Michael Mosley, og ud over at han selv har haft succes med kuren, så testede han den også på 4000 deltagere, som på tre måneder i gennemsnit tabte fire kilo. Kuren er beskrevet i bestsellerbogen The Fast Diet

Velkommen til 6:1

Uanset, om du har tabt dig ved hjælp af 5:2-kuren eller ej, så er den virkelige udfordring imidlertid bagefter, når vægttabet skal opretholdes. Men manden bag 5:2-kuren har selv løsningen. Det skriver KK.no.

- Jeg tabte mig selv otte kilo og har holdt vægten i to år, siger Michael Mosley til KK.no og afslører, at hans hemmelighed er en variant af den originale kur.

Følg disse råd på Femina.dk, før du opgiver din slankekur

For at fastholde dit vægttab anbefaler han, at du fortsætter med at faste en enkelt dag i ugen, dvs. efter et 6:1 princip. Det er denne metode, han selv har brugt til at holde i vægten efter sin slankekur. Det vil sige, at du fortsætter med at spise normalt og have et kalorieindtag, der svarer til dit energiforbrug på en almindelig dag, til hverdag, og en dag om ugen holder du dig så til de 500 kalorier.

Vær dog opmærksom på, at 5:2 eller 6:1 kurene frarådes, hvis du er gravid, hvis du ammer, eller hvis du er ung og ikke fuldt udvokset endnu.

Af Lisbeth Madsen, NewsDesk Aller Media.

Dagens Gossip

Dagens TV