EU blåstempler statsstøtte til Øresundsforbindelsen

Det er ikke ulovlig statsstøtte, at Danmark og Sverige har givet såkaldte statsgarantier til selskabet bag Øresundsforbindelsen.

EU-Kommissionen har således afvist en klage fra de to rederier Stena Line og Scandlines om ulovlig statsstøtte til Øresundsbroen. Rederierne mener, at støtten er med til at forvride konkurrencen, men det har EU-Kommissionen nu underkendt.

- Øresundsforbindelsen har mindsket rejsetiden væsentligt og bidraget til regional integration mellem Danmark og Sverige, siger Joaquín Almunia, der er EU's konkurrencekommissær, i en kommentar til afgørelsen.

- Fordelene ved dette storstilede infrastrukturprojekt opvejer klart enhver potentiel konkurrencefordrejning som følge af støtten, siger Joaquín Almunia, der snart bliver afløst af Margrethe Vestager på posten.

Klagen blev indgivet i 2013, og gik dels på dansk og svensk statsstøtte til selve byggeriet af broen og driften, dels på en række forskellige danske skattefordele.

Kommissionen er nået frem til, at der faktisk var tale om statsstøtte, da støtten "gav en selektiv fordel til forbindelsen", men at tiltagene var nødvendige for, at projektet kunne blive gennemført.

En anden del af klagen gik på statsstøtte til byggeriet af adgangsveje og jernbaneforbindelser på begge sider af Øresund, men her er kommissionen nået frem til, at der ikke var tale om statsstøtte, sådan som EU's regler definerer den slags.

- Disse forbindelser er en integreret del af det offentlige transportnet i Danmark og Sverige. Offentlig finansiering af sådan generel infrastruktur kan hverken fordreje konkurrencen eller påvirke handlen mellem medlemslandene, hedder det i afgørelsen.

Øresundsbroen blev bygget i årene 1995-2000. Broen blev indviet for 14 år siden, og den samlede pris for hele forbindelsen beløb sig til omkring 30 milliarder kroner.

/ritzau/

Dagens Gossip