EU er enig om nye bilers CO2-udslip fra 2020

EU er fredag nået til enighed om en aftale for reduktion af nye bilers CO2-udledning i 2020. De 28 medlemsstaters EU-ambassadører bakker op om et kompromisforslag, som er forhandlet på plads af EU-parlamentets miljøudvalg og det litauiske formandskab.

Ifølge Litauens miljøminister, Valentinas Mazuronis, prioriterer formandskabet at forbedre nye personbilers effektivitet og bæredygtighed og at begrænse afhængigheden af fossile brændstoffer. Den store bilproducent, Tyskland, har hængt i bremserne.

- Ved at sikre opbygningen af en alternativ brændstof-infrastruktur og produktion i EU af køretøjer med ultralave udslip kunne lette arbejdet for markedskræfterne og bidrage til økonomisk vækst i Europa, siger Valentinas Mazuronis i en pressemeddelelse.

- Et ressourceeffektivt Europa efter Europa 2020-strategien, som støtter overgangen til en kulstoffri økonomi, vi hjælpe med at opnå en bæredygtig vækst, tilføjer den litauiske miljøminister.

Den nye aftale sætter grænsen for CO2-udledning for personbiler til 95 gram per kilometer fra slutningen af 2020. En oprindelig aftale blev indgået i juni, men storproducenten af biler, Tyskland, blokerede i sidste øjeblik for aftalen og fik presset nye forhandlinger igennem.

Danmark og Italien er blandt de lande, der har presset mest på for at få aftalen igennem og for at holde fast i de skrappe krav.

Tyskland forsøgte af hensyn til de store bilfabrikker, der producerer køretøjer med massive CO2-udslip, at få gennemført nedtrapningen over fire år til 2024. Men ifølge et kompromis skal indfasningen kun løbe over ét år.

Til gengæld er der en række indrømmelser til producenterne af de store, mere forurenende biler. De får blandt anden en form for rabat på kravene, hvis også de producerer eksempelvis el-biler.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV