EU giver grønt lys for offentlig støtte til Femern

Skrevet af admin

23/07/2015

Dagens topnyheder

EU-Kommissionen har godkendt den danske model for offentlig finansiering af den faste vej- og jernbaneforbindelse over Femern. Den strider ikke mod EU-reglerne for statsstøtte, siger EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

Det er rederiet Scandlines, der driver færgerne mellem Rødby og Puttgarden og dermed sejler over Femern Bælt, der har klaget til EU-Kommissionen.

Scandlines mener, at der er tale om ulovlig og konkurrenceforvridende statsstøtte i den model, der er valgt for offentlig finansiering af projektet.

Men det afviser Margrethe Vestager med den begrundelse, at finansieringen under alle omstændigheder følger EU-reglerne for statsstøtte, fordi den "fremmer virkeliggørelsen af et vigtigt projekt af fælleseuropæisk interesse".

- Den faste forbindelse over Femern Bælt vil gøre rejsetiden mellem Tyskland og den østlige del af Danmark og de andre nordiske lande langt kortere. Det er til gavn for både befolkningen og økonomien, siger Margrethe Vestager.

- Derfor er jeg meget glad for, at vi i dag har godkendt den offentlige finansiering af projektet efter EU's statsstøtteregler, siger hun.

Finansieringsmodellen, som Danmark vil bruge, indebærer offentlig støtte til projektering, anlæg og drift af den 19 kilometer lange tunnel under Femern, med en firesporet motorvej med nødspor og en elektrificeret dobbeltsporet jernbane, og af vej- og jernbaneanlæggene i Danmark.

Danmark hæfter for hele den faste forbindelse fra den danske kyst og helt frem til den tyske kyst og desuden for de danske landanlæg.

Den samlede pris for Danmarks del af projektet er lige nu 64,4 milliarder kroner, inklusiv 10 milliarder kroner for en ny jernbane fra Rødbyhavn til Ringsted, og det beløb vil den danske stat yde statsgaranti for.

EU-Kommissionen lovede i juni at støtte den danske del af projektet med 89 millioner euro, 4,4 milliarder kroner, fra 2016 til 2019 gennem sin Connecting Europe-pulje.

Det er kun halvdelen af, hvad Danmark på forhånd havde forventet at få i EU-støtte til den faste forbindelse over Femern.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har nu bedt om et møde med EU-Kommissionen for at få en forklaring på, hvorfor EU-støtten ikke er blevet højere.

Danmark har dog mulighed for at søge om mere EU-støtte senere i projektet.

/ritzau/