EU-kommisionen stiller skarpt på Apples iPhone-metoder

Det er efterhånden en af telebranchens dårligst bevarede hemmeligheder, at Apple kan være usædvanligt tunge at danse med, hvis man vil sælge iPhones - og nu skal en ny undersøgelse fra EU-kommisionen afdække, om Apple ligefrem er en så besværlig dansepartner, at det grænser til det ulovlige.

Undersøgelsen består af et ni sider langt spørgeskema, hvor teleselskaberne bliver bedt om at svare på en række ting, der vedrører de krav, Apple stiller til teleselskaber, der vil sælge den markedsdominerende iPhone.

Det er krav, der for eksempel kan omhandle, hvor store partier iPhones man skal aftage, hvor meget eller lidt man må bruge på at markedsføre telefonen, eller krav om, at Apples mobiler altid ledsages af samme tilskud fra teleselskabet, som de øvrige selskabers mobiler.

Det er langt fra første gang at Apple er i clinch med myndighederne og teleselskaberne. Lige siden Apple begyndte at sælge sine smartphones, først i USA og siden internationalt, har der været historier om, at Apple stiller højest usædvanlige krav til de selskaber, der får lov at sælge den attråværdige mobil. I begyndelsen var det således en offentlig hemmelighed, at de selskaber, der fik eksklusivret på iPhonen, skulle aflevere en del af indtægterne for brugen af telefonen tilbage til Apple. Det sikrede Apple en kontinuerlig pengestrøm, der fortsatte længe efter, at kunden havde forladt butikken.

Siden har blandt andre norske medier rapporteret om, at Apple stiller helt urimelige krav, fryser forhandlere ud og i øvrigt holder teleselskaberne i kort snor omkring salget af telefonen.

Apples markedsandel på smartphones svinger mellem 15 og 25 procent af markedet, hvor Samsung dominerer totalt med sine Android-telefoner. Samsung markedsfører dog et meget stort antal smartphones, hvor Apples omsætning er koncentreret på ganske få modeller - og den strategi, samt en solid margin, har sikret Apple en massiv forretning på telefonerne, der udgør op mod halvdelen af selskabets omsætning.

Ifølge Financial Times har teleselskaberne indtil 17. juni til at svare på spørgeskemaet - og derefter vil kommissionen tage eventuelle skridt til stække Apple.

Udviklingen kommer dog på et meget sent tidspunkt, for Apples iPhone har efterhånden fået konkurrence fra et så stort antal konkurrenter, anført af stærke selskaber som Samsung, HTC, LG og Nokia, samt et meget stort antal mindre selskaber. Blandt kommende konkurrenter er blandt andet finske Jolla, der står bag softwaren Sailfish, Firefox-mobilerne som en stærk alliance af teleselskaber og producenter vil markedsføre, Ubuntu-mobilerne fra Cannonical, Tizen-mobilerne fra Samsung og Intel, samt det stadigt stærkerere Windows Phone 8, der fortrinsvis bæres til torvs af Nokia. Dertil kommer det nyligt lancerede nye Blackberry-system, Blackberry 10.

Ifølge de seneste statistikker fra IDC, vokser iPhone-salget fortsat, men markedet vokser hurtigere, hvilket betyder, at Apple reelt taber markedsandele.

Dagens Gossip